Irene Nordlis arbeider veksler mellom det alvorlige, surrealistiske og brutale. I senere år har hun arbeidet med større grad av abstraksjon. Som lærer på Kunsthøgskolen i Oslo har Nordli påvirket nye generasjoner utøvere i å utforske fagområdet.

Irene Nordli (f. 1967) har en lang og variert utdannelse. I 1989–1990 studerte hun i Hellas ved The Aegean Center for the Arts. Etterpå fulgte et år ved Høgskolen i Akershus, avdeling for formgiving og produktdesign (1990–1991). Senere fulgte studier ved Kunsthøgskolen i Bergen i 1991–1996, og et år som utvekslingsstudent ved Ohio State University, USA (1993).

Allerede før Nordli var ferdig utdannet ved Kunsthøgkolen i Bergen i 1996 var hun blitt lagt merke til. Figurer i støpt, hvitt porselen, satt sammen av deler fra dukker og pyntefigurer, var blitt til fascinerende hybrider. Disse kloningene kunne fremstå som helt uskyldige eller i verste tilfelle aktører i et brutalt folkemord.

Slagmark i porselen (2007) er en serie arbeider der parterte kroppsdeler ligger stablet oppå hverandre. Tankene til Holocaust er nærliggende. I 2011 var Nordli i den kinesiske byen Jingdezhen. Der arbeidet hun blant annet med Superwhite-serien. Arbeidene hadde utgangspunkt i klassisismen og en estetikk som kan se ut å være tatt ut av zombie- og splatterfilmer. Komposisjonen og sammensetningen var både pirrende og ubehagelig.

Fra midten av 2010-årene har hun arbeidet med en større grad av abstraksjon. Til utstillingen The Porcelain Room (2016) er organiske former formet til det ugjenkjennelige. Med rennende og eruptive glasurer har de tatt kontroll over et rom med tradisjonelle møbler, nærmest som en kommentar til porselensfeberen som hersket hos de europeiske fyrstehus på 1600-tallet.

Irene Nordli arbeider også med kunst i offentlig rom. I 2003 laget hun Play With My Heart til Mariner of the Seas for Royal Caribbean. Iøynefallende er Don’t Be a Stranger utenfor Asker Kulturhus (2006). I 2010 fikk Nordli Statens garantiinntekt, og i 2017 ble hun tildelt Kunsthåndverkprisen for verket Rotfylling. Hennes arbeider er innkjøpt av Nasjonalmuseet og andre museer og institusjoner i inn- og utland.
©Mats Linder / matslinder.no