FRIEDL HOLZER-KJELLBERGFINSK KERAMIKK SITT BESTE

Friedl Holzer-Kjellberg for Arabia. (Foto: Bukowskis)

Friedl Holzer-Kjellberg var på midten av 1900-tallet en av Finlands fremste keramikere. Likevel er hun nok så ukjent for de fleste. Det er i grunn uforståelig den høye kvaliteten tatt i betraktning. Holzer-Kjellberg er mest kjent for det populære risporselenet som ble en storselger for Arabia.

Friedl Holzer-Kjellberg. (Ukjent fotograf)

Friedl Holzer-Kjellberg (1905–1993) var en finsk-østerriksk keramiker født i Leoben, Østerrike. Som ung studerte hun på kunsthåndverksskolen i Graz. Allerede i 1924 begynte Holzer-Kjellberg som designer for finske Arabia. I de tidligste arbeidene kan man spore influenser fra Midtøstens antikke keramikk.

Friedl Holzer-Kjellberg. Lokkskål. Arabia, 1924. (Foto: Bukowskis)

Som innvandrer fra Østerrike må Holzer-Kjellberg vært en vitamininnsprøyting for det finske keramikermiljøet. Hun tilførte en kunstnerisk og teknisk finesse man tidligere sett lite av i Finland. Det er naturlig å tenke at betydningsfulle Wiener Werkstätte påvirket hennes uttrykk tidlig i karrieren.

Friedl Holzer-Kjellberg. Skulptur. Arabia, 1920-årene. (Foto: Bukowskis)

I 1920- og 1930-årene var Arabia internasjonalt orientert. Selskapet deltok på flere utstillinger rundt omkring i Europa. Nevnes kan verdensutstillingene i Barcelona (1929), Brussel (1935) og Paris (1937) der hun var representert. På Triennalen i Milano fikk Holzer-Kjellberg sølvmedalje. Fabrikken hadde samtidig et nært samarbeid med andre keramikere, inkludert svenske Tyra Lundgren.

Friedl Holzer-Kjellberg. Arabia, 1938. (Foto: Bukowskis)

Interessen for kinesisk keramikk og kunsthåndverk kom straks til å påvirke veien videre. Formspråket var asketisk, uten de store gestene. Arbeider fra Song-dynastiet (960–1279) var kanskje den største inspirasjonskilden.

Friedl Holzer-Kjellbergs arbeider i risporselen ble en slager som solgte godt over mange år. (Foto: Bukowskis)

Mest kjent er Friedl Holzer-Kjellberg for sine arbeider i risporselen, en teknikk hun oppdaget på kunstindustrimuseet i Wien 1931. Den kinesiske teknikken er både vanskelig og tidkrevende. Feilprosenten er likeså stor. I det tynne porselenet skjæres mønster ut. Etter første råbrenning av porselensgodset dekkes det med glasur for en andre brenning. Det ferdige risporselenet er med mønster der glasuren danner et gjennomsiktig lag over de utskårne hullene. Da hun begynte med teknikken tok det fire dager for å lage et enkelt objekt. I 1942 klarte Holzer-Kjellberg å finne ut av hvordan det var mulig å lage risporselen lønnsomt for masseproduksjon. Det kjente FK-serviset var i produksjon fra 1953 til 1956.

Vaser og skål fra tidlig 1950-årene. (Ukjent fotograf)

Friedl Holzer-Kjellberg kunstneriske bedrifter lå ellers i de eksklusive produktene. Hånddreid hvit porselen i enkle former dannet bakgrunn for klassiske kinesiske glasurer som celadon, okseblod og skimrende blå påfugl-glasur. Eksperimenter ble også gjort med forskjellige krakkeleringsteknikker. Hennes kunstgods ble brent i redusert atmosfære opp til 1400 grader. I 1954 ble Holzer-Kjellberg tildelt gullmedalje på Triennalen i Milano.

Friedl Holzer-Kjellberg. Arabia, trolig 1950-årene. (Foto: Stockholm Auktionsverk)

Fra 1948 var Friedl Holzer-Kjellberg leder for Arabias avdeling for risporselen. Samtidig ga det henne muligheten til å eksperimentere ytterligere med glasurer og brenningsmetoder. Som anerkjennelse for arbeidet for å fremme finsk kunstindustri ble hun i 1961 tildelt den statlige Pro Finlandia medaljen. Da Holzer-Kjellberg sluttet på Arabia i 1970 hadde hun jobbet der i 46 år. Produksjonen av risporselen opphørte i 1974.


©Mats Linder / matslinder.no



BESTILL BØKER / ORDER BOOKS