Er du en av de som ventet lenge på at det skulle komme en bok om Terje Meyer. Nå trenger du ikke å vente lenger. Nå førstkommende torsdag 13. februar lanseres boken på Norway Designs.
Det var tilfeldigheter som førte til at boken er blitt realisert. Under en biltur med designeren Jahn Aamodt sa han at jeg burde skrive en bok om Terje Meyer. Han ønsket attpåtil å bidra til produksjonen, fordi Terje var en god venn og kollega med stor betydning for norsk industridesign.
![](https://i0.wp.com/www.matslinder.no/wp-content/uploads/2025/02/TERJE-MEYER.jpg?resize=907%2C633&ssl=1)
I de aller fleste tilfeller når jeg går i gang med et nytt bokprosjekt forsikrer jeg meg om at det er tilstrekkelig med bilder. Det skyldes at mine bøker er bildedrevet. Slik var det ikke i dette tilfelle. Her var jeg nødt til å jakte på illustrasjoner, pluss fotografere prototyper og annet fra Terje Meyers arkiv. Jakten resulterte i mange oppdagelser rundt kunstnerskapet som ikke tidligere er publisert.
![](https://i0.wp.com/www.matslinder.no/wp-content/uploads/2025/02/TERJE-MEYER-2.jpg?resize=907%2C633&ssl=1)
Fordi min kjennskap til Terje Meyer var begrenset så måtte jeg dypdykke i hans virke. Det viste seg å være en krevende øvelse. Han hadde en stor produksjon som favnet over mange områder. Først skal det nevnes at han var en meget habil tegner. Som møbeldesigner og interiørarkitekt fikk han tidlig oppmerksomhet for å være annerledes tenkende. Elbil-prosjektet han og kollegaen Bjørn A. Larsen var involvert i var også ukjent terreng. Heldigvis fantes det nok informasjon for å danne et nok så godt bilde av prosessen.
![](https://i0.wp.com/www.matslinder.no/wp-content/uploads/2025/02/TERJE-MEYER-3.jpg?resize=907%2C637&ssl=1)
Godt kjent fra den tidlige karrieren var sykkelprosjektet sammen med Bjørn A. Larsen og Jan Sverre Christensen, som resulterte i førstepremie i en internasjonal konkurranse. Sykkelen var innovativ med originale hevarmpedaler og en rekke tilbehør, deriblant harv og snømåke. I boken får du også lese om da Terje Meyer ble kompis med Brian Jones i Rolling Stones, og fulgte de på turné i Sverige.
![](https://i0.wp.com/www.matslinder.no/wp-content/uploads/2025/02/TERJE-MEYER-4.jpg?resize=907%2C632&ssl=1)
Når det er sagt så er Terje Meyer mest kjent som togdesigner. Kollegaen Odd Thorsen involverte han i produksjonen av vognsettet B7, først tatt i bruk i 1982. NSBs sovevogn WLAB-2 med sitt karakteristiske åttekantede tverrsnitt var et annet komplisert prosjekt. Ellers er Flytoget et av de mest spennende industridesigneventyrene i Norge. Det første Flytoget ble levert i 1997 og kjører fortsatt.
![](https://i0.wp.com/www.matslinder.no/wp-content/uploads/2025/02/TERJE-MEYER-5-1.jpg?resize=907%2C635&ssl=1)
Å ramse opp alt Terje Meyer var involvert i er nærmest en umulig oppgave. Kan kort nevne møbler i papp, stetoskop, støpejernovn, kombinert bord og hundebur, kontormøbler, garderobe til kongen og dronningen på Slottet, bestikk-kassett, potetopptaker, og mye annet. Flere av prosjektene omtales i boka.
![](https://i0.wp.com/www.matslinder.no/wp-content/uploads/2025/02/TERJE-MEYER-6-1.jpg?resize=907%2C635&ssl=1)
Om du har lyst til å komme på lanseringen på Norway Designs den 13. februar klokken 17-19 så er adressen Lille Grensen 7 i Oslo. Om du ikke kan komme da så blir boken å finne i butikken etterpå. Eller så er det bare å bestille fra forlaget i begynnelsen av neste uke HER
©Mats Linder / matslinder.no