KARI NYQUISTGLEDESSPREDEREN

Kari Nyquist var i flere tiår en av Norges mest populære keramikere. Hennes joviale arbeider laget på det lille verkstedet fant kjøpere rundt omkring i det ganske land. Mest kjent ble Nyquist likevel for de stilsikre turistmotivene for Stavangerflint. De tok henne til alle verdenshjørner.

Kari Nyquist. (Faksimile fra Aftenposten)

Kari Nyquist (1918–2011) hører til generasjonen keramikere som fikk sitt gjennombrudd rundt andre verdenskrig. Hun var ikke særlig skoleflink, men ville heller jobbe med hendene. Etter middelskoleeksamen på Nissens Pikeskole valgte Nyquist å søke til Statens håndverks- og kunstindustriskole. Fordi det ikke fantes en keramikk-klasse den gang, gikk hun i gullsmedklassen der Thorbjørn Lie-Jørgensen var lærer. Samtidig underviste Per Krohg i tegning. Senere fulgte verkstedpraksis hos Eilif Whist og William Knutzen, jobbing på Åros keramikkfabrikk (1939–1940) og Schneider & Knutzen (1941).

Skål med håndmalt dekor. Antagelig fra andre halvdel av 1940-årene. (Foto: Mats Linder)

Til tross for at Kari Nyquist var keramiker dreiet hun ikke selv. Det fikk hun andre til å gjøre. Ved etableringen av det egne verkstedet i Oslo i 1942 assisterte dansken «Kalle dreier» henne. Året før etableringen hadde hun gift seg med aksjemegleren Jan Nyquist. Under andre verdenskrig var han internert på Grini. Etterpå lærte Jan å dreie og ble kompanjong på verkstedet.

Skål i chamotte keramikk med håndmalt motiv. (Foto: Mats Linder)

Arbeidsfordelingen mellom de to synes å ha fungert bra. De prioriterte å ha det gøy på jobben fremfor stabil inntekt. Å lage unike ting og særbestillinger synes å ha vært drivkraften. Fra midten av 1950-årene begynte de to med å lage suvenirer.

Kari Nyquist sin suvenir for Trondheim avbilder flere av byens mest kjente severdigheter — Nidarosdomen, Stiftsgården og Gamle Bybro. (Foto: Mats Linder)

I 1955 begynte Kari som frilans designer for Stavangerflint. Å veksle mellom betalt kommersiell virksomhet og eget verkstedarbeid ga trygge rammer til familien som i 1958 vokst til fire. På Stavangerfirmaet laget hun motiver til utallige reklame- og turistmotiver, utført med stor grafisk sikkerhet. Illustrasjonene ble ofte komponert over en standard mal med forgrunn, motiv i midten og bakgrunn.

Eystein Sandnes´ teservise Utstein med Kari Nyquists dekor. (Foto utlånt av Jan Gjerde)

Nyquists kommersielle arbeider for produsenten ble vanligvis fremstilt i blått på hvitt eller blått på lys blåhvit bakgrunn. Typisk for henne er de stiliserte fuglene og blomstene som var spredd ut over motivet. Samtidig laget hun mønster for de mannlige kollegaenes serviser. Her bør nevnes Eystein Sandnes´ teservise Utstein med Nyquists dekor som ble innkjøpt av Victoria and Albert Museum. De kommersielle oppdragene for Stavangerflint, og etterpå for Figgjo, fortsatte til 1979.

Kari Nyquist. Terrin i leirgods med blomsterdekor. (Foto: Blomqvist)

Etter skilsmissen med ektemannen i 1976 hadde Nyquist verkstedssamarbeid med den danske pottemakeren Jens Bindesbøll Schov. I perioder jobbet hun også med oppdrag for Porsgrunds Porselænsfabrik. Tidlig i 1990-årene var verkstedet beliggende på Kampen i Oslo, rett bak Kampen kirke. Som 80-åring fikk Nyquist brent keramikken hos Ivar Tandberg i Basarhallene.


©Mats Linder / matslinder.no



BESTILL BØKER / ORDER BOOKS


Kari Nyquist signaturer

Kari Nyquist sin signatur på egenhendig keramikk. (Foto: Mats Linder)
Kari Nyquist sin signatur for Stavangerflint. (Foto: Mats Linder)
Kari Nyquist sin signatur for Stavangerflint. (Foto: Mats Linder)