10 NORSKE LAMPEFAVORITTER

Å velge de ti beste norske lampene er en umulig oppgave. Så her er det mer snakk om å prøve få et tverrsnitt av noen av de mest spennende industriproduktene i belysningsdesign. Ikke uventet tar vi utgangspunkt i Jac. Jacobsens klassiker L-1.

De tidligste norske elektriske belysningsarmaturene ble laget en gang rundt århundreskiftet 1900. Vi kan tenke oss at Høvik Lys var en av de første. Deres lamper ble fra 1909 designet ved Christiania Glasmagasins tegnekontor. Mange av disse elektriske modellene var en videreføring av eldre parafinlamper. Når man ser tilbake på Høvik-lamper fra første halvdel av 1900-tallet var utførelsen ofte uforløst.

Jac. Jacobsen. L-1. (Luxo 1001). Luxo. 1938. (Foto: Nasjonalmuseet / Larsen, Frode)

Et skifte i armaturens utvikling ser vi med utviklingen av Jac. Jacobsens arbeidslampe L-1, eller Luxo 1001 som den opprinnelig het. Takket være den patenterte engelske fjæranordningen var lampen veldig enkel og presis i måten hvordan armene kunne reguleres. L-1 var i aller høyeste grad barn av funksjonalismens tankegods.

Konrad Galaaen. Spire. Porsgrunds Porselænsfabrik. Ca. 1953. (Foto: Nasjonalmuseet / Bjørgli, Annar)

Likevel var det først i 1950-årene som vi ser konturene av mer målbevisst belysningsdesign. Her var Høvik Lys med designerne Jonas Hidle, Arnulf Bjørshol og Kjell Munch viktige. Variasjonen i standardarmaturer og spesialoppdrag var imponerende. Serier som Skomaker, Akershus og Jonas er alle designklassikere. Birger Dahl er kanskje den enkeltdesigner utenom Høviks trio som er mest kjent. Hans S/10053 for Sønnico fra 1954 er fortsatt i produksjon. Så må selvfølgelig Birger Hammerstad nevnes, selvlært designer for T. Røste & Co. Elegant er Konrad Galaaens pendellampe Spire for Porsgrunds Porselænsfabrik, som ble relansert for noen år siden.

Birger Dahl. S/10053. Sønnico. 1954. (Foto: Blomqvist)

I 1980-årene formga svensk-norske Jan Erik Lindgren flere gode modeller for IDEAS. Nevnes kan bordlampen 23 – Cumulus table. En personlig favoritt er Snakkes av Daniel Cortazar for Northern. Dessverre er den ikke lenger i produksjon. Nærmest et tilbakeblikk på 1950-årene er Hareide Designs pendellampe A60-P for Glamox 2013. Disse svevende «lysskulpturene» er brukskunst i ordets rette forstand.

Jonas Hidles taklampe for Høvik Lys ble opprinnelig laget til Fellesbanken i Oslo 1966. (Foto: Blomqvist)

Så er det selvfølgelig umulig å ikke nevne Daniel Rybakken, nordmannen som lenge hatt Göteborg som bopel, der han designer for flere av verdens fremste produsenter. I hans tilfelle kunne man valgt flere arbeider som er i det internasjonale toppsjiktet. Denne gang har jeg valgt å rette søkelyset på Amisol – D91 for Luceplan. Lampen er et kunstobjekt som krever sin plass i rommet. Om du er interessert i å vite mer om norsk belysning så anbefales boken om Høvik Lys som bestilles HER


©Mats Linder / matslinder.no



BESTILL BØKER / ORDER BOOKS


Birger Hammerstad. 400. T. Røste & Co. (Foto: Blomqvist)
Jonas Hilde. Jonas. Høvik Lys. Tidlig 1980-årene. (Foto: Blomqvist)
Jan Erik Lindgren. 23 – Cumulus table. Ideas. Ca. 1982. (Foto: Blomqvist)
Daniel Cortazar. Snakkes. Northern. 2010. (Foto: Simen Skyer©Northern)
Hareide Design. A60-P. Glamox. 2013. (Foto: Glamox)
Daniel Rybakken. Amisol – D91. Luceplan. 2017. (Foto: Nasjonalmuseet / Larsen, Frode)