I mellomkrigsårene opplevde det svenske keramikkmiljøet kraftig vekst. De kunstneriske sidene ved faget tok av i skikkelig fart. Mindre produsenter som tidligere laget uinteressante varer kunne i 1920-årene skilte med både spennende og rimelige keramikk. Hånddreide og håndmalte produkter kunne produseres da arbeidernes lønninger fortsatt var lave.
Bobergs Fajansfabrik i den svenske byen Gävle, som i dagligtale ble kalt Bo Fajans, opplevde en spennende utvikling i 1920-årene. Det skyldes i hovedsak Allan Ebeling (1897–1975) og Eva Jancke-Bjørk. Ebeling begynte på fabrikken i 1924, mens Jancke-Bjørk kom i 1925.
I prislisten som ikke er gjengitt i dette innlegget opplyses det om at Ebeling designet produktnummer 1024–1746, mens Jancke-Bjørk står bak 4001–4053. Høres utrolig ut at han i disse få år designet mer enn 700 produkter. At Jancke-Bjørk derimot formgitt mer enn 50 objekter (4001–4053) under hennes første år (1925–1926) virker derimot sannsynlig. En interessant ting å notere seg i prislisten er at Allan Ebelings produkter vanligvis kom i kun én farge/fargekombinasjon. Eva Jancke-Bjørks design derimot kom gjerne i tre farger/fargekombinasjoner.
Når man betrakter alt som er i prislisten noterer man raskt at begge designere må ha vært inspirert av fajansekunst og malte møbler fra 1700-tallet. Dekoren er livlig og raskt malt. Samtidig så er det interessant å notere seg at mange kanner, fat og annet er utformet etter forbilder fra 1700- og 1800-tallet. Det rustikke og uanstrengte i Ebelings og Jancke-Bjørks keramikk oppleves som en frisk pust nå også i dag.
I Birgitta Lundblads bok Bo Fajans keramiktillverkning i Gävle 1874–1967 får man et ypperlig innblikk i deres design. Om du er interessert i annen svensk keramikk så anbefales den sjeldne katalogen om Nittsjö HER eller brosjyren fra Upsala-Ekeby HER
©Mats Linder / matslinder.no
Allan Ebeling. Bo Fajans.