JAKT ETTER SANNHETENWILLIAM KNUTZEN VERSUS INGE FORØ

Å jakte på korrekt informasjon er gøy og det trigger urinstinktet. Er alle fakta lagt på bordet eller er det huller i informasjonen? For å finne svarene må man ofte bruke masse tid. Spørsmålet er likevel om man kan garantere en sannhet med to streker under.

Bolle med dekor av Inge Forø for Larholm. (Foto: Mats Linder)

For et par måneder siden gikk jeg en tur i Fredrikstad sentrum. Som ofte ble det en rask tur innom bruktbutikken Tante Blå. Av en tilfeldighet snublet jeg over en bolle signert Forø. Signaturen kjenner jeg fra før, og visste derfor at formgiveren var Inge Forø (1912–1999). Uten å tenke så veldig mye mer på saken så lot jeg den stå i vinduet på soverommet for å fotograferes en annen dag.

Inge Forøs signatur på undersiden av bollen for Larholm. (Foto: Mats Linder)

Innimellom så kikket jeg på bollen. Det var noe i bakhodet som irriterte meg. Som det var et eller annet som jeg burde gjøre meg selv oppmerksom på. Den dekorerte hesten hadde likhetstrekk med noe tilsvarende jeg sett flere ganger opp gjennom årene. Å ikke knekke koden skapte en irritasjon som plaget noe fryktelig.

Inge Forø for Schneider & Knutzen. Signert under: Forø, stemplet S&K Norway og datert 43. (Foto: Blomqvist)

Plutselig for noen dager siden føltes det som en puslebit løsnet. Et bilde av en krukke signert Forø, solgt på Blomqvist viste seg å være produsert ved Schneider & Knutzen. Motivet som forestilte en bukk minnet om hesten som er på min bolle fra Larholm.

Nasjonalmuseet opplyser om at urnen er laget ca. 1940. Jeg tror derimot at årstallet er 1943. Urnen ble gitt i gave til museet i 1944. (Foto: Nasjonalmuseet/Larsen, Frode)

Det som trigget meg ytterligere var at bollen og krukken minnet om en stor gulvurne på Nasjonalmuseet som er tilskrevet William Knutzen (1913–1983). Jeg har i alle år tatt det for god fisk at Knutzen alene er kunstneren bak urnen. Plutselig så reiste seg tvilen. Ifølge museets nettside Samlingen ble den gitt i gave i 1944.  

Gulvurnen er antagelig formet av William Knuten, mens vi må anta at Inge Forø står bak de stiliserte hestene. (Foto: Blomqvist)

En tilsvarende urne ble for noen år siden solgt på Blomqvist. De hadde ikke referert til William Knutzen som designer, kun Schneider & Knutzen som produsent. Denne er dog mye slappere utført i dekoren enn Nasjonalmuseets urne. Tankene begynte å snurre i hodet. Spørsmålet jeg stilte meg selv var om det er mulig å finne ut hvem av de to som laget hva på Schneider & Knutzen.

Faksimile fra URD nr. 45/1941.

For å komme til en form for klarhet måtte jeg lage et rammeverk. Fra før visste jeg at Knutzen jobbet for S&K i perioden 1937–1946. Etter en del søk på internett klarte jeg å ramme inn Forøs periode til 1941–1943. I Porsgrunns Dagblad ble Forø omtalt i anledning en keramikkutstilling der han viste «tunge vaser i chamotte». I tidsskriftet URD nr. 45/1941 er to av Forøs chamotte-arbeider avbildet, sammen med William Knutzens. Her kan vi få en første pekepinn over hvordan vi kanskje kan separere de to fra hverandre.

Arbeider utført av William Knutzen ved det egne verkstedet ca. 1935–1937.

Forø synes å ha vært den dekorative kunstneren. William Knutzen virker å ha vært mer interessert i form, likeså enkel geometrisk dekor. Det kan vi se i hans arbeider før han begynte for S&K og drev eget verksted i Oslo.

Faksimile fra Bonytt 2/1944.

I Bonytt 2/1944 er Nasjonalmuseets gulvurne avbildet. Der opplyses om at William Knutzen er designeren. Jeg tror at William Knutzen tegnet både urnen og dekoren. Dekoren er mye mer geometrisk og stilisert enn det vi finner i Forøs dekor ellers for S&K. Dette er en antakelse, men den underbygges av Bonytts bildetekst. Så informasjonen på Nasjonalmuseet Samling synes korrekt.

Annonse i Bonytt februar 1941. Ingen opplysninger om kunstner. Jeg mistenker likevel fatet er med dekor av Inge Forø. Dette er på grunnlag av lignende motiver han laget etter perioden hos Schneider & Knutzen.

Etter en del søk i Bonytt fant jeg både annonser og omtaler av keramikk laget ved Schneider & Knutzen. Utfordringen blant annonsene er at de mangler opplysninger om hvem designeren er. I artiklene derimot var det innimellom informasjon om hvem som stod bak produktene. Det hjelper betraktelig når man skal prøve på å identifisere og separere de ulike kunstnerne fra hverandre.

Vase fra S&K avbildet i Bonytt 1/1941.

I Bonytts første utgave 1/1941 avbildes en chamotte vase som er veldig stringent i formen. Dessverre er det ingen opplysninger om hvem som designet denne. Men fordi Forø begynte på S&K i 1941 er det lite trolig at han står bak vasen.

Nasjonalmuseet opplyser om at vasen er laget hos S&K i 1942. De mener at William Knutzen er antatt sikker som designer, mens Inge Forø er usikker. Jeg er relativt sikker på at vasen er designet kun av Knutzen og at den kom i produksjon i 1940 eller tidligere. (Foto: Nasjonalmuseet)

Vasen ligner også betraktelig på William Knutzens arbeider han laget til det egne verkstedet rundt midten av 1930-årene. Å tenke seg at det er andre enn han som står bak formen virker derfor lite trolig. William Knutzen hadde antagelig et mer funksjonalistisk og moderne syn på form og dekor enn Inge Forø.  

Fotografi over Larholms enkle og rustikke produkter i annonse i Bonytt 2/1946.

For å få ytterligere indikasjoner om hvem som tegnet hva for Schneider & Knutzen må man prøve på å finne ut av hva Inge Forø laget etter han sluttet. I 1943 ble Forø kunstnerisk leder for det nystartede keramikkverkstedet Larholm. Opprinnelig laget man enklere bruksting, som te- og frokostserviser. Likeså produserte man pynteting.  Enkelte dekorer synes å ha vært ombruk av det han laget for S&K.

Larholm-annonse i Bonytt 4/5/6-1945 med en gjenkjennelig hane-dekor.

Når man ser i Bonytt fra perioden 1943–1946 finner man flere annonser fra Larholm. Der er det dekorer som gjør at man begynner å få et mer helhetlig bilde av hva Forø kan ha bidratt med til S&K. En annonse i Bonytt 4/5/6-1945 avbilder en bolle med hanedekor.

Nasjonalmuseet mener William Knutzen er designer. Jeg er nok enig i at han designet vasen, mens Forø står bak hanen. (Foto: Nasjonalmuseet / Larsen, Frode)

På Nasjonalmuseet har de en vase i hvit chamotte med en hane i relieff. Museet opplyser om at vasen er fra 1942, og at William Knutzen er designer. Jeg tror museet har rett apropos vasen. Dekoren tror jeg derimot Forø står bak da den er meget lik hanen avbildet i Bonytt-annonsen fra 1945.

Nasjonalmuseet opplyser om at William Knutzen designet vasen for Schneider & Knutzen i 1942. Jeg tror at Inge Forø har bidratt med ansiktet i relieff. (Foto: Nasjonalmuseet)

Når man begynner å grave slik som jeg gjort nå så er det enkelte sannheter som må modifiseres. Samtidig må man være ydmyk og konstatere at det ikke er alt som er like enkelt å verifisere. Om flere begynner å forske i vår nære designhistorie kommer vi garantert få et rikere og mer korrekt bilde av hvem som laget hva og når.


©Mats Linder / matslinder.no



BESTILL BØKER / ORDER BOOKS