ALF STUREFUNKSJONALIST OG TRADISJONALIST

Alf Stures Ola Windsor for Tonning & Stryn er en klassiker. (Foto: Blomqvist)

Alf Sture er Norges kanskje mest folkekjære møbeldesigner og interiørarkitekt. Han har formgitt klassikere som 1036, Ola Windsor og Gripsholm-serien. Sture har også vært involvert i flere viktige interiøroppdrag, som Kongeskipet Norge og Statsministerens kontor.

Alf Sture. (Ukjent fotograf)

Alf Sture (1915–2000) ble allerede som ung interessert i møbelfaget. Som 15-åring laget han en robust stol med bevegelig sete som kunne skyves frem- og bakover. Etter artium og et par år ved befalsskolen begynte han i 1937 på Statens håndverks- og kunstindustriskole. Som student på Treavdelingen hadde han Arne Korsmo og Arne E. Holm som lærere.

Stolen ble opprinnelig tegnet til Nemnda for Norsk Husbonads møbelkonkurranse i 1941. (Foto: Blomqvist)

Nære venner i studietiden var Gunnar Eriksen og Adolf Relling. Førstnevnte skulle senere arbeide for Bruksbo Tegnekontor og Relling etablerte Rastad & Relling Tegnekontor. Sammen med Eriksen reiste han i 1939 til Stockholm. Der ble møtet med Carl Malmsten og Josef Francks møbler viktige inspirasjonskilder, likeså møtet med Alvar Aalto.

Alf Stures 1036 for Hiorth og Østlyngen regnes som en av de store møbelklassikerne. (Foto: Blomqvist)

Etter fullførte studier i 1940 begynte Alf Sture som snekkerlærling for Hiorth og Østlyngen. Der avanserte han snart til å bli sjefsdesigner for tegnekontoret. I 1940/1941 formga Sture den skjellsettende 1036. Stolen er solid og uten unødvendig detaljering. Den ble konstruert etter kroppens mål pg over anatomiske studier. 1036 kan ses som en overgangsmodell fra funksjonalismens relativt strenge uttrykk, til en mykere og mer organisk formgiving som kjennetegner perioden Scandinavian Design.

Desirée ble i mange år produsert av Tonning Møbelfabrikk. (Foto: Blomqvist)

I 1946 formga Sture Empire (senere Desirée). Stolen ble vist i interiøret til Nasjonallotteriets utlodningshus, tegnet av Odd Nansen og Ernst Holmboe, i Studenterlunden i Oslo, 1946. Dette nyklassisisme temaet fortsatte han med i en rekke modeller utover i tid.

Alf Stures skrivebord 113/6160 ble produsert av Hiorth og Østlyngen og brukt til kong Haakons arbeidsrom på Kongeskipet Norge. (Ukjent fotograf)

Til Kongeskipet Norge tegnet Alf Sture og Hiorth og Østlyngens Tegnekontor møblene til kongens arbeidsværelse. Både stol og skrivebord ble utført i polert mahogni i engelsk stil. I tillegg var bordet med innfelte border. De stoppede møblene fikk et mer moderne uttrykk grunnet møbelstoffet som Elise Jakhelln tegnet.

Stol for Hiorth og Østlyngen, brukt i Theatercaféen på Hotel Continental. (Foto: Nasjonalmuseet / Larsen, Frode)

Kaféstolen Sture tegnet til Theatercaféen i Oslo i 1947 var en mellomting av 1036 og Desirée. Formmessig var grunnprinsippet nesten den samme som 1036 med unntak av de lett svungne armlenene, og et svunget ryggbrett i laminert tre som var å finne på Desirée. Tross av skiftende trender har Theatercaféen valgt å beholde stolene, men i 1968 valgte man å skjære et ovalt hull i stolens ryggbrett for å bedre funksjonaliteten.

Kombinert stue for eksentrisk herre med åpent blikk for nytt på formskapingens område. Fra utstillingen Rom og rytme på Foreningen Brukskunsts Høstmønstring 1950. Alle møbler fra Hiorth og Østlyngen. (Ukjent fotograf)

Etterspørselen etter møbler fra Hiorth og Østlyngen og Sture ble etter hvert så stor at tegnekontoret var nødt til å utvide. I 1945 var det i alt åtte personer som arbeidet der. På tegnekontoret ble det formgitt møbler for serieproduksjon. I tillegg inngikk firmaet kontrakter med hoteller, kafeer og ikke minst skipsindustrien som ønsket spesialtegnede modeller.

Sofaen Union og lenestolen Bastian ble tegnet av Alf Sture for Hans Sundt Monrad ca. 1952/1953. Sofabordet i Honduras-mahogni er designet av Arne Remlov for ukjent produsent. (Ukjent fotograf)

I 1952 sluttet Sture ved Hiorth og Østlyngen og etablerte eget firma. Året etterpå kjøpte han og hustruen Gunnvor Een Sture den godt etablerte møbelforretningen Chr. Knag på Drammensveien, Oslo. Forretningen var godt innarbeidet hos menneskene på Oslos vestkant som ønsket tradisjonsrike kvalitetsmøbler. Ekteparet tegnet også modeller for en rekke møbelfirmaer.

Peisstueinteriør av Alf og Gunnvor Een Sture for Chr. Knag og Hiorth og Østlyngen. Fra Høstmønstringen på Kunstnernes Hus 1957. (Ukjent fotograf)

Til Høstmønstringen på Kunstnernes Hus i 1957 gikk Hiorth og Østlyngen og Chr. Knag sammen om å lage møbler til et peisestueinteriør tegnet av ekteparet Sture. Ellers i 1960- og 1970-årene tegnet han flere modeller inspirert av norske 1700- og 1800-talls bonde- og embetsmannsmøbler. Deriblant skap i Prestegård-serien (senere Christiania).

Alf Stures Gripsholm er kraftig inspirert av en lenestol på svenske Gripsholm slott. (Foto: Blomqvist)

En annen av Stures populære møbelserier var Gripsholm. Den er basert på en 1700-talls lenestol som er å finne på Gripsholm slott, Sverige. Den eldste modellen i Gripsholm-serien var nr. 71Gripsholm stueskap, opprinnelig tegnet i 1946, men re-designet i 1987 for å tilpasses Gripsholm-samlingen.

Ola Windsor er kanskje Alf Stures mest populære modell. I senere år har den kommet i en rekke nye fargekombinasjoner. Nå produseres den av Tonning & Stryn. (Foto: Blomqvist)

I 1975 formga Alf Sture Albert Windsor. Armstolen er  som navnet tilsier en variant av de engelske Windsor-stolene. Typisk er de runde ryggspilene, sete i tre og balusterdreide bein. Over tid er de kommet i mange varianter, som Arthur Windsor og Ola Windsor. Sistnevnte er nok den mest populære i Stures Windsor-serie. I 1960 formga han sin første kolleksjon for Tonning Møbelfabrikk. Fra 1974 produserte fabrikken på Stryn de fleste av Stures møbler. I dag er det det sammenslåtte selskapet Tonning & Stryn som står bak produksjonen.

Om du er interessert i hva Alf Sture designet for Hiorth og Østlyngen kan boken bestilles HER


©Mats Linder / matslinder.no



BESTILL BØKER / ORDER BOOKS