Søndag 23. oktober er siste dag for Lissette Escobar sin utstilling Ofrenda på Det Gule Huset i Asker. Det er en potpurri av søramerikansk kultur i moderne form.
For noen år siden oppdaget jeg Lissette Escobar på Instagram. Der legger hun sporadisk ut egne arbeider under profilen lafrescobar.
Under pandemien gikk jeg til innkjøp av tre mindre arbeider. Samtidig så ønsket jeg å oppleve mer av kunsten live, og ikke bare på skjerm. Men å reise til Trondheim og Ålesund for å se hennes separatutstillinger i 2021 og 2022 var dessverre umulig. Så da jeg oppdaget at hun stiller ut på Det Gule Huset i Asker var gleden stor. Samtidig så var det med en viss usikkerhet. Tenk om kunsten ikke er så bra som jeg tror fra å ha sett de på Instagram og nettsiden (HER).
Utstillingen på Det Gule Huset er fordelt på to relativt små rom. Det større er med arbeider plassert på hyller i en åpen sirkel. På en måte kan oppstillingen se ut som noe man opplever på et marked. Hvert kunstverk har rikelig med plass og objektene trenger ikke å sloss om oppmerksomheten.
Til vanlig ønsker jeg utstillinger der arbeidene konkurrerer om oppmerksomheten. Spenninger som forsterkes av likheter og ulikheter. I Escobars tilfelle er jeg glad for at hun ikke falt for et slik grep. Nå kan man heller går rundt og betrakte et og et verk.
I det mindre rommet derimot, står arbeidene tett i tett, og de fleste skulpturene er i mindre format. Med unntak for et par arbeider så er de snudd ut i rommet.
Lissette Escobar er opprinnelig fra Lima, Peru. Hun har master i Medium og materialbasert kunst fra Kunsthøgskolen i Oslo 2018. De keramiske arbeidene tar utgangspunkt i før-Colombiansk estetikk fra Peru. Det er også her de spennende møtene oppstår.
Man kan enten presse materialet til det ytterste. Eller så kan man la materialet stå igjen med sin egen karakter og la formene være åpne. Lissette Escobar sin åpne tilnærming til hvordan hun på en sanselig måte skaper arbeidene passer i hvert fall mitt sinn.
©Mats Linder / matslinder.no