NANNA DITZELDANSK DESIGN I SÆRKLASSE

Stol designet av Nanna og Jørgen Ditzel for R. Wengler i 1951. (Foto: Blomqvist)

Nanna Ditzel var en dansk formgiver. Hun hadde et stort nedslagsfelt, og tegnet blant annet møbler, smykker og tekstiler. I 1964 designet Ditzel den kjente og fortsatt aktuelle møbelstoffserien Hallingdal for Gudbrandsdalens Uldvarefabrik.  

Nanna Ditzel (1923-2005) vokste opp i København. Hun var helt fra barnsbein av tiltrukket av det kreative. Som ung ble hun interessert i interiørarkitektur. Ditzel studerte derfor på Kunsthåndverkerskolens Snedkerdagskole, der undervisningen tok utgangspunkt i Kaare Klints møbellære.

Nanna og Jørgen Ditzels skrivebord 93-3 for Søren Willadsen ble designet i 1955. (Foto: Blomqvist)

Under utdannelsen ble Nanna Ditzel kjent med flere av etterkrigsårenes designspirer. Deriblant Grete Jalk og Kristian Vedel, og ikke minst Jørgen Ditzel (1921–1961), hennes kommende ektemann.

At Nanna Ditzel designet et teservise for Søholm er lite kjent. (Foto: Bruun Rasmussen)

I 1946 flyttet Nanna og Jørgen Ditzel sammen. Han jobbet på daværende tidspunkt som designer for Magasin du Nord, mens hun fikk ansettelse hos Frits Schlegels tegnekontor. Senere samme år etablerte de felles designfirma. De leverte forslag til en rekke designkonkurranser med håp om å få ting satt i produksjon. I 1951 deltok ekteparet på Triennalen i Milano der de ble tildelt sølvmedalje.

Nanna og Jørgen Ditzels Hanging Egg Chair ble opprinnelig tegnet for R. Wengeler i 1959. Nå produseres den av Sika Design. (Foto: Bukowskis)

Ekteparet påvirket og var fornyere av den organiske modernismen, som i 1950-årene fikk navnet Scandinavian Design. Deres flettede møbler for kurvmakeren R. Wengler er i myke avrundede former. I Kurvestol fra 1951 integrerte de den bærende konstruksjonen i sitteskallet. Et annet høydepunkt var Hanging Egg Chair.

Nanna og Jørgen Ditzel sitt Trapperum var svært avantgardistisk. (Ukjent fotograf)

Avantgardistisk og langt foran sin tid var deres Trapperum (1952), et sitte- og liggemøbel, konstruert som en trapp med løse sittemoduler og nakkestøtter. Påvirkningen var antagelig etter Ray og Charles Eames sitt eksperimenthus – Case Study House No. 8 (1949).

Nanna og Jørgen Ditzel sin Pølsestolen for Kolds Savværk har et distinkt uttrykk. (Foto: Bukowskis)

I 1950-årene begynte også samarbeidet med møbelprodusenten Kolds Savværk. Pølsestolen fra 1958 er med en sirkelformet, polstret rygg og armlene som løper i et stykke, montert til for- og bakbein. Utformingen er maskulin samtidig som den er omfavnende.

Halssmykke i sølv av Nanna og Jørgen Ditzel for A. Michelsen. (Foto: Bukowskis)

I 1950 leverte Nanna og Jørgen Ditzel inn forslag på smykker til det danske Guldsmedefagets Fællesråd. De lyktes og vant førstepremie. Det premierte halssmykket ble videreutviklet og produsert av A. Michelsen det samme året. Senere fulgte en rekke smykker for produsenten, deriblant et øresmykke som henger i øreflippen, ikke ulik tankegangen til Tone Vigelands Slynge.

Øresmykket 337 ble designet av Nanna Ditzel for Georg Jensen omkring 1963. (Foto: Nasjonalmuseet / Larsen, Frode)

I midten av 1950-årene startet samarbeidet med gullsmedfirmaet Georg Jensen. Et av de første designene var en stor armring i hulformet sølv. Den organiske formen ble også fulgt opp i et par øresmykker, som hviler i ørebruskets underkant. I 1957 designet hun et halssmykke i sølv med en solid klave hvor fem, bevegelige bladformer henger ned fra.

Møbelstoffet Hallingdal er en storselger. (Foto: Mats Linder)

Etter Jørgen Ditzel døde i 1961 fortsatte Nanna Ditzel å drive tegnekontoret på egen hånd. Samtidig ble hun delaktig i Mobilia, et designtidsskrift som hadde stor betydning ved å formidle dansk design til et internasjonalt marked. Til en utstilling i 1962 laget Ditzel et interiør med lave sittemøbler, komponert rundt sirkelformen. De brøt med tradisjonelle, danske snekkermestermøbler, da de var mer orientert mot industriell produksjon. Omkring 1964/1965 designet hun møbelstoffet Hallingdal. Det produseres av norske Gudbrandsdalens Uldvarefabrik for Kvadrat, Danmark. 

Nanna Ditzel sin Trisse er lekent samtidig som det har et stringent design. (Foto: Auctionet / Helsingborgs Auktionskammare)

En internasjonal slager var hennes multifunksjonelle Trisse (1962) som ligner på en trådsnelle i dreid tre. Møbelet var opprinnelig designet for barn og kom i ulike størrelser. De ble brukt som stoler, bord eller store leker som kunne stables oppå hverandre.

I 1969 formga Nanna Ditzel Domus Danica for OD Møbler. (Foto: Auctionet / Craaford Auktioner)

I perioden 1968 til 1986 bodde Nanna Ditzel i London. Der etablerte hun firmaet Interspace (1970–1983), sammen med Kurt Heide, som en forlengelse av det egne tegnekontoret. Hun designet blant annet tepper for firmaet Kvadrat. Utformingen av møbler og fargesettingen ble mer radikal enn tidligere. Ditzel arbeidet også for engelske produsenter, som LPC Upholstery. Etter Heide døde flyttet hun tilbake til Danmark.

I Bænk til to blander Ditzel friskt mellom konstruksjon og det grafiske. (Foto: Bruun Rasmussen)

Nanna Ditzel var hele tiden nysgjerrig på å utvikle design i pakt med tiden og nye tekniske muligheter. I 1987 stod hun for fargesetting av de danske IC3-togene og i 1989 begynte samarbeidet med Fredericia Furniture. Først ut var Bænk til to (1989), et sittemøbel for to i laminert finér med trykt dekor i ryggen, pluss et bord som var tilpasset benkens form.

Trinidad er et høydepunkt i dansk design fra slutten av 1900-tallet. (Foto: Bruun Rasmussen)

Fire år senere designet hun stabelstolen Trinidad for den samme produsenten. Den bærende konstruksjonen er i stålrør mens rygg og sete er i kryssfiner. Trinidad som er blitt en dansk designklassiker vant flere internasjonale priser. Nanna Ditzels siste design ble produsert omkring 2003.


©Mats Linder / matslinder.no



BESTILL BØKER / ORDER BOOKS