I disse dager lanseres ytterligere to bøker i serien Norsk design og kunsthåndverk. Denne gang er det Bjørn Engø og PLUS tekstiltrykkeri som blir plassert mellom to permer.
At det blitt disse skyldes helt enkelt min fascinasjon for altmuligmannen Engø og at jeg elsker tekstilene fra PLUS. At det heller aldri blitt laget større presentasjoner om de to trigger selvfølgelig nerden i meg. Uten å ta i sånn at jeg sprekker kan jeg love at mye tidligere ukjent materiale blir presentert. Med andre ord et must for deg som digger norsk design og kunsthåndverk.
Studiogeist, Presserommet og Papiret forlag har gjort en ypperlig jobb med å produsere disse to bøkene. Pluss de seks andre i serien, som vunnet gull i Årets vakreste Bøker i kategorien Serie.
Bjørn Engø
Bjørn Engø (1920–1981) er vanskelig å plassere. Han designet møbler, tekstiler, smykker, lamper og mye annet. I dag er han kanskje mest kjent som formgiver til Emalox-boller og egne arbeider i kobber og emalje. Det er vanskelig å velge en tittel til altmuligmannen; møbeldesigner, industridesigner og kunsthåndverker. I tillegg laget Engø kunst i offentlig rom.
Før jeg begynte med boken så hadde jeg ikke kjennskap til at Engø laget utsmykninger, eller kunst i offentlig rom, som man kaller det i dag. Det var med andre ord overraskende. Arbeidet til General Motors fra 1964 er av meget høy kvalitet.
Mitt første møte med Engø var gjennom møblene han designet for Gustav Bahus Eftf. Senere ble jeg kjent med modeller for Møre Lenestolfabrikk (flere var varianter av de fra Bahus). Men å oppdage noen ukjente plastmøbler var en meget stor aha-opplevelse.
Å grave i Bjørn Engøs karriere som industridesigner bød også på flere overraskelser. Lykken var stor da jeg lyktes å finne dokumentasjon på en lampe han designet for en ukjent produsent. Likeså å spore opp tidlige møbler i manilla.
I det siste har interessen og prisen på Bjørn Engøs emaljer for det egne verkstedet vært stigende. Om du vil vite hva du skal jakte på så er det lurt å kjøpe boken.
Boken om Bjørn Engø er på hele 136 sider. Den er likeså tettpakket med bilder og unik informasjon.
PLUS tekstiltrykkeri
Bli med bak kulissene til PLUS tekstiltrykkeri. Ett verksted som så dagens lys i Gamlebyen, Fredrikstad i 1958. Her ble det skapt en mengde kreative stofftrykk som ble solgt i mengder, både i Norge og internasjonalt.
PLUS var en smeltedigel med kunstnere fra ulike steder av landet. I tillegg var det flere internasjonale kunsthåndverkere som jobbet der i perioder. På tekstiltrykkeriet var polskfødte Jaga Pindel en kraftkilde. Hennes lekne motiver er midt i blinken for dagens trendbilde.
Spennende med dette prosjektet er at det vært så lite skrevet om temaet. Har derfor dykket ned i gamle avisartikler og dokumentasjon fra PLUS og Norway Designs. Det er bidratt til å skape et bredere bilde av norske tekstiler fra perioden 1958-1978.
Denne boken kommer å bidra til en større forståelse av utviklingen fra håndverk til kunsthåndverk. Det var for øvrig et av konfliktområdene på PLUS. Unge kunsthåndverkere som ønsket å løsrive seg fra kommersialismens tvangstrøye, og heller skape fritt. Både Turid Holter og Gro Jessen hadde problemer med å tilpasse seg PLUS sitt system.
Et av kjerneområdene i boken har vært å løfte frem designerne, i hovedsak kvinner, fra glemselen. Endelig kan du bli kjent med personer som Kari Fronth, Wenche Nyvold, Kjersti Østbø, Liv Hassel og andre.
Boken om PLUS tekstiltrykkeri er på hele 136 sider. Den er likeså tettpakket med bilder og unik informasjon.
Ønsker du å kjøpe disse to bøkene eller andre bøker i serien kan du bestille de HER
©Mats Linder / matslinder.no