Alf Bjerke var i midten av 1900-tallet en av Norges største malingsprodusenter. Bedriften satset friskt på reklamekampanjer og laget masse markedsføringsmateriale. Denne fargekatalogen fra slutten av 1950-årene er i særklasse.
Det siste året har vi nordmenn pusset opp som aldri før. Det på tross av at mange av oss i grunn ikke trenger det. Det er blitt en del av vår livsstil. Trender avløses av nye trender. Å være oppdatert oppleves antagelig som pressende på mange. I 1950-årene var et oppussingsprosjekt noe man tenkte lenge på. Og ikke minst var tanken at resultatet skulle bli værende.
De som vokste opp i 1950- og 1960-årene husker godt Maler´n til Bjercke. Han var ansiktet utad for malingsprodusenten. Denne ikoniske figuren var også en av landets mest kjente merkevarer.
Fantastisk med katalogen er at man kan se det samme interiør i et vell av fargekombinasjoner. Dette i en tid lenge før datamaskinen underlettet det hele med digital visualisering av hjemmet. Samtidig får vi informasjon om tidstypiske farger.
Bakerst i katalogen er fargenøkler for de ulike rommene. Det gir ypperlig informasjon til de som ønsker å sette i stand hus og leiligheter fra perioden.
©Mats Linder / matslinder.no
Vipps: 527697 Kontonummer: 6105 06 71819