Svensk glass har et spesielt godt ry. Men når man kommer til 1970-årene så er interessen mindre. Den elegante linjeføringen og fine håndverket blir byttet ut mot rimeligere pressglass og mer klumpete former.
Hva var det som egentlig skjedde i skandinavisk kunsthåndverk fra slutten av 1960-årene. Svaret ligger nok i at designerne gikk lei av «fintfølende snobberi». Ikke at de sa det slikt rett ut, men det var nok sånn de opplevde det. Som en motreaksjon gikk de nye veier og begravde Scandinavian design.
På Kosta og Boda glasbruk i Sverige var tendensene de samme. Rolf Sinnemark, Ann Wärff, Göran Wärff, Bertil Vallien og andre gikk nye veier. Unntaket var kanskje Sigurd Persson som holdt fast ved de rendyrkede idealene.
I denne produktkatalogen fra 1975 er det et vell av formfulle objekter. Bertil Vallien har slått ut håret og laget smykker i glass. Ulrica Hydman Vallien fant frem til fargepaletten og laget den populære Tintomara. Paul Hoffs kjærlighet til dyr ble eksemplifisert i en Flamingo-vase og en fugle-bolle. Men mest folkelig, og kanskje mest solgt, var Göran Wärffs smørskål Party. Serien finner man fortsatt i bruktbutikker til en rimelig penge. Spørsmålet er bare hvor lenge.
©Mats Linder / matslinder.no
Vipps: 527697 Kontonummer: 6105 06 71819