De siste årene har meldingene ramlet inn med jevne mellomrom. Personer som følger nettsiden eller som på en eller annen måte fått mitt navn. Enkelte meldinger skaper en større interesse, som eksempelvis denne jeg skal fortelle om nå.
De siste årene har meldingene ramlet inn med jevne mellomrom. Personer som følger nettsiden eller som på en eller annen måte fått mitt navn. Enkelte meldinger skaper en større interesse, som eksempelvis denne jeg skal fortelle om nå.
I anledning min siste bok, Norsk design og kunsthåndverk A til Å, skrev jeg om glasskunstneren Kari Mølstad. For å kunne illustrere artikkelen om henne fikk jeg bruke noen fantastiske bilder av fotokunstner Jørn Hagen.
Kort tid etter boken kom ut kontaktet han meg. Vi snakket blant annet om rettigheter til fotografer og hvordan kunstnere skal kunne bruke bilder på en måte som gagner både fotografen og kunstneren.
Samtidig vedla Jørn noen meget spennende bilder. Så skrev han følgende: ”I tillegg til å være fotografen til Kari, er jeg opptatt av norsk design. Har flere av bøkene dine og har lest mye av det du skriver om norsk design på nettsidene dine. Har mange norske designklassikere på stue og loft. På Fabrikken der Kari har glasshytta si, har også jeg leid verksted/atelier i mange år, men har flyttet ut nå. Denne Fabrikken var i sin tid Steen & Strøm Møbelfabrikk. Der Kari har glasshytte si var vedlagt brosjyre limt opp i vinduskarmen. Jeg fotograferte den. Jeg har selv noen av møblene fra denne brosjyren.”
Historien i seg og bildene var gripende. At en brosjyre har blitt limt opp i et vindu og overlevd så lenge. Vi snakker om møbler som ble lansert i slutten av 1950-årene. I tillegg er det modeller som folk lurer på hva er. At nå endelig kunne vise til hva de heter og faktisk bastant kunne si at de er fra Steen & Strøms Møbelfabrikk på Lillehammer er fantastisk.
Jeg har tidligere skrevet om Sverre Jensens stol Buster. I det samme innlegget er det en stol som jeg lurer over om den er laget ved Steen & Strøm. Endelig finnes det dokumentasjon for at det er den, og stolen heter Bali. Mye tilsier at det er Jensen som designet stolen, men man bør ikke være skråsikker før endelige bevis er lagt på bordet.
At Fredrik Kaysers modell Kay er avbildet er ekstra gøy da stolen relanseres i disse dager av møbelsnekkerfirma på Lillehammer. I tillegg kan vi endelig få et norsk navn på entrémøbelet til Sverre Jensen – Ada. Et møbel som mange tror er designet av Kayser.
Med dette innlegget håper at flere får opp interessen for Steen & Strøms Møbelfabrikk og at noen som vet mer om Sverre Jensen kan kontakte undertegnet. Så ikke minst takk til Jørn Hagen for historien og fotografiene.
©Mats Linder / matslinder.no
Vipps: 527697 Kontonummer: 6105 06 71819