HEDVIG SOMMERFELDTRAFFINERTE SMYKKER

På en høyde på Grålum i Sarpsborg med utsikt over hele byen har tre høner sitt tilholdssted. De har heldigvis skygge fra noen furutrær. Varmen er intens denne dagen. Hedvig Sommerfeldt åpner døren til husets underetasje der hun har et lite, avlangt verksted. Langs ytterveggen er en benk med smykker og verktøy. I hjørnet av rommet står et arbeidsbord og en skrustikke. Til skrustikken er det festet et knoppstempel som fungerer som en ambolt der smykkene tar form.

På tross av at alle ting i rommet har en funksjon dras blikket til et rosa hørselsvern for barn. Sommerfeldt forteller at yngste datteren på to år innimellom kommer ned på verkstedet. Hun er betatt av å selv bruke hammeren og forme metallet. Datteren har ikke begynt i barnehagen enda, men ektemannen har hatt mesteparten av permisjonen sånn at hun hatt kontinuitet i jobbingen. Som gründer må hun prioritere. Sommerfeldt er også bevisst på at skal smykkekunsten være en profesjon må hun balansere det kunstneriske og kommersielle for å få endene til å møtes.   

Hedvig Sommerfeldt. Ring i sølv. Modell: Bold. (Foto: Mats Linder)

Du arbeider med hammerslått metall. En teknikk som for alvor ble populær med den danske gullsmeden Georg Jensen tidlig på 1900-tallet. Er det en spesiell tanke bak å vise at metallet er slått opp for hånd?

Ja, det er det. Det har med tilblivelsen av hvert objekt og fasinasjonen for håndverket å gjøre. Det kan være hvilket som helst håndverk egentlig, men for meg så var det naturlig med metallet, hammeren og det fysiske. Jeg føler det blir noe ekte når det er smidd opp for hånd og ikke klippet, loddet og laget på den måten.    

Hedvig Sommerfeldt. Øresmykke i messing. Modell: Leaf. Designet i 2020. (Foto: Mats Linder)

Dine metaller er sølv og messing. Sistnevnte har ikke samme anerkjennelse som sølv. Er det en grunn til hvorfor du også arbeider med messing?

Jeg har jo smidd i både gull og sølv. Men jeg føler at med messing så kan man tilby noe til flere, som jeg synes er bra. Det å prøve og gjøre et ikke så verdifullt materiale til noe verdifullt. Og for min del å utforske et annet materiale enn sølv og gull som er edle metaller.

Små sølvrester blir smeltet for så å legges i et syrebad. (Foto: Mats Linder)

Smykker er ikke bare en gjenstand, men noe man bærer på kroppen. Det speiler på mange måter personligheten til brukeren. Lager du smykker ut fra dine egne ønsker og behov, eller har du andre mennesker i tankene under designprosessen?

Først og fremst så er det kanskje ut fra hva jeg synes er fint. Men jeg har jo måtte tilpasse meg. Jeg har en visjon om hvordan jeg vil ting skal være, men så tilpasser jeg det for å kunne nå ut bredere.  

Hedvig Sommerfeldt. Bolle i sølv. Unika. Hører til serien Skjørhet og styrke. Utført i 2015. (Foto: Mats Linder)

Å arbeide med større gjenstander i sølv – korpus – var lenge nærmest ikke-eksisterende blant gullsmeder. Opplever du at det er blitt en forandring?

Det har vært en litt rolig periode. Men under Leif Stangebye-Nielsen som lærer på Kunsthøgskolen i Oslo så har det blomstret. Men det har kanskje vært mest jenter som har jobbet med det.

Hedvig Sommerfeldt. Øresmykke i sølv. Modell: Pearl. Designet i 2020. (Foto: Mats Linder)

Som kunsthåndverker og designer står du med beina i to leire. Hvilken del er det du synes er mest morsomt å jobbe med?

Jeg liker begge deler. Men så blir det litt ut fra tiden man har til rådighet. Hadde jeg hatt mer tid og ressurser hadde jeg utforsket objektene og metallet, sånn som jeg startet da jeg gikk på Kunsthøgskolen. Jeg har nok valgt den mer kommersielle delen. Men samtidig så prøver jeg å lage smykker der hovedfokus er håndverket slik at det er en rød tråd i alt jeg gjør.

Hedvig Sommerfeldt. Ring i sølv. Modell: Bold. Designet i 2020. (Foto: Mats Linder)

Å bære smykker kan noen ganger være et statement. Særlig om man bruker store og dominerende smykker. Hvordan påvirker det deg som individ når du går med et smykke som tiltrekker mye oppmerksomhet?

Jeg vet egentlig ikke om jeg tenker så veldig på det. Nå er jeg så vant til å bare slenge på meg store øredobber selv til hverdags. Det kanskje er sånn at andre synes det er snodig. I Norge så er vi ikke så flinke til å gå med store ting. Vi er mer opptatt av at det skal være praktisk og at det skal gå under allværsjakken.

På arbeidsbenken ligger materialene i vente på å bearbeides. (Foto: Mats Linder)

Har du spesielle prosjekter på gang som du ønsker å fullføre den nærmeste tiden?

Jeg skal stille ut i kafeen på Østfold kunstsenter i januar 2022. Så prøver jeg utvikle meg videre med nettsider og nå ut til flere butikker.

Ønsker du å komme i kontakt med Hedvig Sommerfeldt kan du besøke hennes nettside https://www.hedsomjewelry.com eller sende en e-post til hedsomjewelry@gmail.com

(Intervjuet er et prosjekt initiert av Østfold kunstsenter for å profilere Østfoldkunstnere)


CV:

Hedvig Sommerfeldt, bosatt i Sarpsborg (f. 1982, Fredrikstad)

Utdannelse:

2017–2019 Praktisk Pedagogisk Utdanning, Høgskolen i Østfold

2007­–2013 Kunsthøgskolen i Oslo, Mastergrad kunstfag avd. Metall og smykkekunst

2006–2007 «Tegning» og «Skulptur», University of Missouri, USA

2004–2005 Universitet i Bergen, Kunsthistorie grunnfag

2002–2004 Mølla Kunstskole, Moss

Gruppeutstillinger (i utvalg):

2020 Sarpsborg kunstforening, Sarpsborg

2020 Sommerutstillingen, Østfold kunstsenter, Fredrikstad

2019 Sommerutstillingen, Østfold kunstsenter, Fredrikstad

2018 NÅ vol 5 «IDENTITET», Norway Designs, Oslo

2018 Sommerutstillingen, Østfold kunstsenter, Fredrikstad

2018 Mikroliv med BRUDD, Oslo

2017 Sommerutstillingen, Østfold kunstsenter, Fredrikstad

2015 Koblinger – Jubileumsutstilling, BRUDD, Oslo

2014 BRUDD i Kirkeristen, Oslo

2014 BRUDD med Grunnloven, Oslo

2013 Annual Marzee selection of graduate work jewelry from international academies and colleges, Gallerie Marzee, Nijmegen, Nederland

2013 TALENTE Internationalen Handwerksmesse, München, Tyskland

2013 Nordisk masterutstilling i København, Danmark

2013 Nordisk Masterutstilling i samarbeid med Galerie Marzee fra Nederland på Kunsthøgskolen i Oslo

2012 Hotweek workshop med tema Links

Innkjøp (i utvalg):

2015 Innkjøpsfondet for Norsk Kunsthåndverk, to objekter


©Mats Linder / matslinder.no



Vipps: 527697 Kontonummer: 6105 06 71819