Enkelte prosjekter drar ut veldig på tiden. Denne boken hører definitivt til kategorien. Det er mer enn ti år siden det hele startet. Veien til publisering har vært lang og kronglete. Men når resultatet foreligger så var det verdt strevet.
I 2008 ble jeg kjent med designhistoriker Steen Ory Bendtzen. Han var ansvarlig for PLUS-utstillingen på Fredrikstad Museum og Nasjonalmuseum. På grunn av prosjektets begrensede økonomi tilbød jeg meg å fotografere hele samlingen mot at jeg kunne bruke alt materiale.
Alt etter vi ble bedre kjent med hverandre så begynte vi å snakke om å lage bok sammen. Begge ønsket å få til en bok som viste bredden og kvaliteten i norsk design og kunsthåndverk fra perioden 1880 til nåtid.
Avtalen var å lage halvparten hver. Men først måtte vi bli enige om hvem som skulle være med i boken. Vi brukte mye tid på fylle ulike kriterier. Viktig var å vise flest mulig uttrykk spredd over perioden. Så ønsket vi ha med kanonene som vært og er spydspisser innen de ulike fagområdene.
Steens styrke var kunsthåndverk, mens jeg fokuserte på design. Det var derfor naturlig å fordele oppgavene «broderlig» slik at den som hadde best kunnskap om det enkelte fagområde skulle skrive artikkelen. Der vi sto likt ville vi argumentere for hvem som var mest motivert.
Da vi kommet et stykke ut i prosessen leide vi inn en grafisk designer for å lage utkast som vi skulle vise for de mest aktuelle forlagene. Men det var da ting begynte å gå trått. Det viste seg at de «tunge» aktørene ikke hadde design og kunsthåndverk som satsingsområde. Vi kom også bort i et forlag som ville ha boken, men som viste seg å trenere prosjektet i rundt et års tid. Siste forlag vi snakket med hadde ikke økonomien. Plutselig gikk luften ut av oss.
Uten at vi snakket om det så rant prosjektet ut i sanden. Steen hadde nok å gjøre med sin jobb, mens jeg hadde andre prosjekter som strømmet inn. I løpet av noen år fokuserte jeg på artikler for Samler & Antikkbørsen, etablerte forlag med noen venner og ga ut andre bøker.
På tross av all motstand klarte jeg ikke gi slipp på prosjektet jeg og Steen startet. I løpet av årene fortsatte jeg lage nye artikler. Samlet inn bilder og fotograferte ting som kunne være interessante. Rundt 2016 begynte det klø alt mer i fingrene etter å få gjort noe med saken. Men så kom privatlivet i veien og snudde opp ned på tilværelsen.
Nå som Steen ikke var med på laget var jeg nødt å orientere meg mer om kunsthåndverk og design etter 1980. Det var tungt og morsomt. Å prøve finne ut av hvem som har en betydning nå og aller helst i fremtiden er et vanskelig regnestykke. Med vitskap om å kunne bli «tatt» for dårlige valg ble jeg en smule urolig. Men så kom jeg til et punktum der jeg bestemte meg for å gi F.
Innimellom var det tilfeldigheter som førte til utvelgelsen av bokens artikler. På Østfold Kunstsenter ble jeg kjent med både Kari Mølstad og Andrea Scholzes arbeider. Da «hullene» skulle fylles var de to utøverne naturlige valg, og noe jeg er veldig glad for å få vise til flere.
I 2019 skrev jeg kontrakt med Solum Bokvennen om å lage en bok som skulle utgis i 2020. Tingen er at det ikke var denne boken, men et annet prosjekt som jeg jobbet med i mer enn fem års tid. Men i desember 2019 ombestemte jeg meg og spurte om forlaget var med på notene. Redaktør Janne Scavenius ga tommelen opp.
Avtalen med forlaget var at jeg skulle finansiere prosjektet med minimum 100 000 kroner. Etter budsjettet var lagt sa jeg at jeg skulle bidra med 150 000 kroner. Fra da begynte jakten på eksterne midler. Tanken var først å kunne få inn hele beløpet – 400 000 kroner – men så kom koronaen.
Samme dag som lockdown i mars skulle jeg sende ut brev til aktuelle samarbeidspartnere. Jeg skjønte at tidspunktet var minst sagt dårlig og hadde is i magen. Jeg snakket med redaktør Janne Scavenius og sa at det så mørkt ut, men at vi skulle få ut boken før jul. Hun skjønte at det skulle bli vanskelig, men sa at jeg kunne fortsette, men at hun var i tvil.
Nå som jeg mistet alle andre oppdrag og i grunn var arbeidsledig uten mulighet for å få dagpenger kunne jeg gått i kjelleren. I stedet ble jeg enda mer motivert til å ferdigstille boken. All tid ble brukt for å få alt materiale på plass til deadline i midten av august.
For å finansiere prosjektet solgte jeg unna noen ting og var heldig å få et stipend fra Norske Kunsthåndverkere. Før ferien sendte jeg ut brev til aktuelle samarbeidspartnere. På grunn av corona hadde de færreste mulighet til å bidra. Allikevel klarte jeg dra inn 133 000 kroner i løpet av et par ukers tid. Nå var minimuminnsatsen i boks for at forlaget skulle tørre satse på dette høyrisikoprosjektet.
I løpet av sommerferien jobbet jeg på spreng for å overholde alle frister. Laget utkast til layout til designeren. La opp hver eneste side i boken og mye annet. Samtidig kartla jeg all media som skulle kontaktes og laget en mediastrategi. Da boken kom fra forlaget i slutten av oktober var resultatet akkurat slik jeg ønsket det. 10 års ventetid var over.
Hvis du kjøper boken kan jeg love at det kommer flere omfangsrike mursteiner som denne. Glemte jo å fortelle at den er på i underkant av 400 sider og meget godt illustrert.
Boken kan bestilles her:
©Mats Linder / matslinder.no
Vipps: 527697 Kontonummer: 6105 06 71819