Hvorfor kan ikke ting være enkelt. Må det alltid være masse utforinger. Kan ikke et eple alltid være rundt og smake søtt. Får vel begynne akseptere at designarkeologi til stadig byr på overraskelser og fallgruver.
Torbjørn Afdal er en av Norges fremste møbelformgivere. Han begynte karrieren som designer hos Bruksbo Tegnekontor i 1946. Der avanserte han straks til sjefsdesigner. Blant kollegaene var Rolf Hesland og Gunleik Svartdal, men sjefen over alle var Per Tannum.
De første årene var det viktig å få ut møbler til en krigstrøtt befolkning. Innimellom gikk kvaliteten på bekostning for å dekke etterspørselen. På begynnelsen av 1950-årene skjedde en langsom forandring. Møblene fikk et mer individuelt preg og ble smekrere i formgivningen. Per Tannum og Bruksbo Tegnekontor satset også på eksportmarkedet. God design var et viktig konkurransemiddel.
Haug Snekkeri var en av Bruksbos viktigste samarbeidspartnere. De produserte en rekke av tegnekontorets beste møbler, fortrinnsvis av Afdal. I tiden rundt 1960 designet han stolen Hunter for firmaet. Den er av typen «jaktstoler» som var populær i 1950- og 1960-årene. Spesielt med Hunter er den raffinerte måten skinnet i rygg og sete er utspent på, med beltespenner på stolens under- og bakside.
For en del år siden ble jeg kontaktet av en kjenning i Trondheim. Han fortalte om en stol han funnet i et uthus. Den var et vrak, men han syntes designet var spennende og lurte om jeg visste hva det var. Magefølelsen sa at det var Hunter av Afdal. Etter å ha sett bilde ble det så bekreftet. Han lurte på om han skulle levere stolen på en lokal auksjon. Jeg sa at da skulle han antagelig ikke få mange hundrelapper for stolen. I stedet så leverte han stolen til Blomqvist Nettauksjon. På tross av alle skader ble stolen solgt for ca. 13 000 kroner.
Det er ikke ofte jeg bruker tid på å saumfare utenlandske auksjoner. Men av en tilfeldighet så begynte jeg se i en auksjonskatalog fra auksjonsfirmaet Wright i Chicago. Der var plutselig en Hunter, men denne gang i meget god stand. De visste åpenbart ikke hva det var da de beskrev den som ukjent dansk design. Allikevel ble stolen solgt for rundt 75 000 kroner. Det er hva jeg har kjennskap til den dyreste norske stol fra perioden solgt på auksjon. Den dyreste norske stolen fra Scandinavian Design perioden er antagelig Bendt Winges hvilestol som ble solgt til den japanske samleren Noritsugu Oda for rundt 135 000 kroner.
Omkring 1967 designet Torbjørn Afdal ytterligere en stol ved navn Hunter. Denne gang var det Stranda Industri som var produsenten. Denne varianten skiller seg betraktelig fra modellen som ble designet tidligere. Stolen er konstruert over rettlinjede treemner der rygg og sete går i en svak knekk. Det mest særegne ved stolen er armlene som er oppspente lærreimer. Hunter ble straks en suksess som også solgte godt i Sverige og Danmark. Overraskelsen var stor da man oppdaget at et dansk firma plagierte stolen og at på til kalte den Jægerstolen. Stranda gikk heldigvis seirende ut av rettssaken som fulgte.
For ikke lenge siden satt jeg en natt og sullet med noen gamle Ekornes-kataloger. Av en tilfeldighet stoppet blikket på en av sidene. Der var en stol som jeg kjente igjen, men allikevel ikke. Så da var jeg nødt å sjekke en ekstra gang. Overraskelsen var stor da jeg oppdaget det var Hunter, men med lukket vange. At Ekornes produserte Hunter skyldes at i 1974 overtok de Stranda Industri og rettighetene til å produsere deres møbler. Hunter var en av få modeller som ble videreført av Ekornes.
Men hvorfor kom Hunter med lukkede vanger? Arve Ekornes svarer på spørsmålet: «Lukkede vanger var en typisk Ekornes videreutvikling. Det ble nok tilført for at stolen skulle få et mykere og mer komfortabelt utseende. Husker jeg var sammen med far på et hotel som hadde slike stoler da sa han, de er bedre med stoppet og lukket vange.»
I anledning disse nye oppdagelsene rundt Hunter drøftet jeg spørsmålet med møbeldetektiven Atle Meyer. Det viste seg straks at han skulle gjøre situasjonen enda mer komplisert. Plutselig fyret han av gårde to faksimiler fra et par australske tidsskrifter med reklame for Hunter. Men det som overrasket var at stolene viser seg å være produsert av et australsk firma ved navn Nordia…
Så nå gjenstår det å finne ut av fortsettelsen på historien. Når begynte Nordia produsere Hunter og hadde de en lisensavtale med agenturet Bruksbo. Uansett hva som skjer så er en sak sikker. At det er ingenting som er sikkert rundt Bruksbo. Det kommer fremtiden til å vise…
©Mats Linder / matslinder.no