En av de mer spesielle designsatsingene i 1980-årene var Ekornes samarbeid med Bik Bok. Med det tok Ekornes et kvantesprang inn i det postmoderne univers. Om det var særlig gjennomtenkt er en annen sak.
I 1981 vakte den italienske arkitekten Ettore Sottsass og hans kollegaer furore da de etablerte designgruppen Memphis. Deres møbler var fargerike, lekne og nyskapende. Internasjonal presse var begeistret. I 1984 ble en rekke møbler utstilt på Galleri F 15 på Jeløya, Moss. Norske designere elsket det de så og hoppet kjapt på bølgen.
Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i Trondheim kjøpte en kolleksjon til museumssamlingen under utstillingen på F 15. Det førte straks til knurring hos byens etablerte arkitekter. Den aldrende arkitektprofessoren Arne E. Holm på NTNU humret og mente at kollegaene var konservative og ikke skjønte noe som helst.
I 1986 ønsket Ekornes å lage en kolleksjon som appellerte til ungdommen. Sammen med kleskjeden Bik Bok etablerte man derfor et samarbeid rundt kolleksjonen Bik Bok Casa. Møblene ble markedsført som personlige, trendsettende og kontinentale. Gjennomgangsfargene var «pink, mint, blått, gult, hvitt, grått og svart». Formspråket var inspirert av 1930-årenes modernisme med sirkler, sylindre, trekanter og asymmetri.
Møblene ble produsert ved Ekornes og hos samarbeidspartneren A. Huseby & Sønn, pluss en rekke underleverandører. Det viste seg straks at man ikke klarte å imøtekomme etterspørselen og leveringene ble kraftig forsinket. Etter en tid ble det bestemt å legge ned kolleksjonen for å satse videre på rasjonell masseproduksjon, og ikke minst videreutvikle Stressless-konseptet.
I dag er det få som har kjennskap til modellene fra Bik Bok Casa. Er man heldig kan man finne de på andrehåndsmarkedet.
©Mats Linder / matslinder.no
Vipps: 527697 Kontonummer: 6105 06 71819