I et hjørne, bak en stor Pfaff symaskin, sitter hun med fokusert blikk på synålen. Den arbeider seg rolig gjennom det tykke læret. Konsentrasjonen er en nødvendighet for å oppnå et optimalt resultat. Rundt omkring Elisabeth Thorsen står sko, esker og råmateriale til nye prosjekter. Midt i rommet er en Mebus pussemaskin med en utstoppet rev på toppen. Den virker bortreist og blikket er ikke helt til stede. For den ukjente virker det hele kaotisk, men dette er en svært kreativ hule.
Hennes utstrålning er rolig og avbalansert. Men det virker som skinnet bedrar. Thorsen er en svært allsidig kunstner som i tillegg til å utforme innovative sko også jobber med performancekunst og musikk. Det kan se ut som de ulike uttrykksformene generer energi i et evig kretsløp i transformasjon. Vi får se hva hun sier om det.
Du har ingen tradisjonell kunstutdannelse. Du er utdannet skomaker og frisør. I tillegg har du arbeidserfaring som skomaker og har jobbet med å utvikle ortopediske sko. Hvordan kom det seg at du ønsket bli kunstner?
Det sto mellom kunstner og skomaker, og så har veien bare blitt sånn. Jo mer jeg har forsket, jo mer den retningen har det blitt.
Ditt kunstnerskap spiller på mange strenger. Tradisjonelt håndverk, design og fri kunst. Føler du deg noen gang usikker på hvilken vei du skal gå?
Nei, det kommer veldig av seg selv. Jeg blir interessert i noe. Det som skjer det skjer. Om det blir brukssko eller ikke er ikke et tema. Hvis jeg føler det er en god idé så lager jeg det. Men det er ikke alt som blir vellykket.
Inspirasjonskildene er mange. Alt fra 70-tallsfilmer, folkekunst og natur. Du blander også disse elementene friskt i dine skor. Er du aldri redd for at det blir for mye – en overkill?
Nei… det lurer jeg på om det går an om noe kan bli. Nei, det er jeg ikke redd for.
Mitt inntrykk etter å ha sett dine arbeider er at det er mye glede til stede, en type nysgjerrighet. Gjennomførelsen er også god. Samtidig lurer jeg på om reaksjonene er forskjellig fra de som jobber med sko som håndverk og profesjonelle kunstutøvere?
Ja, det kommer veldig an på skomakerne. Noen synes det er kjempegøy at det ikke lages tradisjonelle sko. Så sier de: ”Oi, oi, dette hadde jeg aldri kommet på selv, hva har du brukt der.” Egentlig lurer de litt på det og synes det er spennende. Andre forstår det ikke og skjønner ikke vitsen med det. Kunsthåndverkerne reagerer også litt forskjellig. Men de fleste synes det er gøy at jeg utfordrer materialene.
Hår… kom å tenke på hår. I installasjonen du viste på Norske Kunsthåndverkeres Årsutstillingen 2018, figuren med støvler og hår som faller ned. Så ser jeg at du har en del hår hengende på atelieret. Har hår en spesiell ladning, og i tilfelle hva?
Ja. En ting jeg har lyst å jobbe med er sko og hår sammen uten noe mer. Både i forhold til sko og hår er at du kan se for deg en situasjon. Og håret gjør det veldig menneskelig. Hvis du setter et par sko i et hjørne kan du nesten se at noen står og skammer seg i kroken.
Etter hvert har du begynt å posisjonere deg blant landets fremste kunsthåndverkere. Du har deltatt på en rekke internasjonal utstillinger. Hvilken muligheter har åpnet seg de siste årene?
I forhold til utstillinger elsker jeg de menneskelige møtene og det jeg lærer av de jeg møter og det du ser. Jeg har fått mange venner i kunstverden. Det er veldig inspirerende og gir motivasjon til mer. De som viser mest interesse er de som driver med sko som nisje. De lager rene skoutstillinger. Jeg blir kontaktet av alt mulig rart da sko også er en fetisj. Skoen gjør noe med hele kroppen.
Hva er dine kommende prosjekter?
Nå var det egentlig musikkfestivalen Lyse Netter i Moss, men det er blitt flyttet til neste år. Der skal jeg lage sko som instrumenter. Så tenkte jeg det skal være en performance og få med meg flere som spiller på skoene. Til en utstilling på Terminal B i Nord-Norge lar jeg meg inspirere av duodji (tradisjonell samisk kunsthåndverk). I anledning London Craft Week har jeg blitt linket opp til en hjemløs som jeg er blitt kjent med som jeg skal lage et prosjekt inspirert av. Alle arbeider blir auksjonert til støtte for de hjemløse.
Ønsker du å komme i kontakt med Elisabeth Thorsen kan du besøke hennes nettside madebybetty.com eller sende en e-post til info@madebybetty.com
(Intervjuet er et prosjekt initiert av Østfold Kunstsenter for å profilere Østfoldkunstnere)
CV:
Elisabeth Thorsen, bosatt i Fredrikstad (f. 1981, Fredrikstad)
Utdannelse:
PLUS-skolen, skomakerutdanning, Fredrikstad, 2008
Frisørmestern, frisørlærling, 2002
Separatutstillinger:
Museu do Colado, Portugal, 2021
Sarpsborg kunstforening, 2020
«Krystallisert», Contemporary 13, Fredrikstad, 2017
Galleri Villvin, Risør, 2014
Gruppeutstillinger (i utvalg):
London Craft Week, England, 2020
«House of Norway», Museum Angewandte Kunst, Frankfurt, Tyskland, 2019
«Revelations», The International Fine Crafts & Creation Biennial, Grand Palais, Paris, Frankrike, 2019
Norske Kunsthåndverkeres Årsutstilling, 2018
©Mats Linder / matslinder.no
Vipps: 527697 Kontonummer: 6105 06 71819