KARI BING OG MAGNE STUELANDEKTESKAP OG KERAMIKK

Kari Bing og Magne Stueland. Skål. Utført ved eget verksted. 1950-årene. (Foto: Blomqvist Nettauksjon)

I tiårene etter andre verdenskrig gikk flere ektepar sammen om å jobbe på felles keramikkverksted. Kari Bing og Magne Stueland var to av de mest anerkjente.

Kari Bing og Magne Stueland. (Foto: Leif Ørnelund / Oslo Museum)

Kari Bing (1919–1997) studerte ved Statens håndverks- og kunstindustriskole (SHKS) i årene 1936–1938. I perioden 1938–1939 hadde hun et studieopphold ved Brighton College of Arts for å igjen studere ved SHKS i 1939–1940. Etter utdannelsen hadde hun som så mange andre unge norske keramikere verkstedspraksis hos Jens von der Lippe (1940–1941). Etterpå etablerte hun eget keramikkverksted i et lite hønsehus i hagen på Blommenholm i Bærum.

Skål i lavbrent keramikk med tinnglasur. Utført ved Kari Bings verksted i 1944. (Foto: Mats Linder)

Som mange av von der Lippes tidligere praktikanter deltok Kari Bing også på Sommerutstillingen i Drammens museum 1943. Anmelderen i Bonytt skrev slik om henne og noen av de andre utstillerne: ”Det er litt for tidlig å gi dem noen kritikk, flere av dem vil sikkert nå langt.” Spådommen slo inn for de andre var blant andre Sidsel Hartvig Jensen, Jo Vogt, Kari Nyquist og Kåre Berven Fjeldsaa.

Vase i keramikk med grønn tinnglasur utført av Kari Bing og Magne Stueland. (Foto: Mats Linder)

I 1946 deltok Kari Bing og hennes verksted på en utstilling med keramikk og tøytrykk hos J. von der Lippe Møbler i Oslo. I artikkelen om utstillingen skrev Arnulf Bjørshol: ”Kari Bings verksted har ikke mange årene bak seg, men de som arbeider der vet hva de vil. Verkstedet er av den hyggelige typen hvor der er god plass til tre og trang plass til fem, og hvor driften tillater at man kan følge sine impulser temmelig fritt.” Produksjonen ved Bings verksted det første tiåret var variert. Det ble laget bruksgjenstander i lavbrent keramikk og hvit tinnglasur, som ofte dekorert med blomster og dyr.

Antagelig Magne Stueland og Arne Jørgensen. Mugge. Utført ved Gann. 1930-tallet. (Foto: Nasjonalmuseet)

Magne Stueland (1908-1984) hadde en allsidig utdannelse fra SHKS 1926–1927 og Polytechnicum Friedberg, Hessen, Tyskland. I 1930 begynte han som designer ved Ganns Potteri & Teglverk, Sandnes. På Ganns tegnet Stueland sammen med leder for avdelingen, Arne Jørgensen, blant annet tekanner og kopper i en stil som lå nært den tyske mellomkrigskeramikken. I 1942–1952 var Stueland driftsbestyrer ved Aaserud Teglverk, Drammen.

Kari Bing og Magne Stueland. Skål. Eget verksted. 1950-tallet. (Foto: Nasjonalmuseet)

I 1951, samtidig som Magne arbeidet ved Aaserud, ble han medarbeider på Kari Bings keramikkverksted. Deres første felles mønstring var på utstillingen Norsk Brukskunst i Göteborg og København 1951. Det synes som arbeidsfordelingen den første perioden var slik at hun dreiet og han dekorerte.

Kari Bing Stueland og Magne Stueland. Bolle. Leirgods. Eget verksted. Ca. 1955. (Foto: Mats Linder)

Etter hvert byttet de på oppgavene, noe de fortalte om for Bonytt i 1958: ”- Arbeidsfordelingen på verkstedet? – Si det, sier de og ser på hverandre. De blir enige om at også den blir som den faller seg. De arbeider efter samme linje med samme interesse for både form og glasurer og kan lett avløse hverandre.” Paret arbeidet i hovedsak med håndverksmessig serievare som de lett fikk avsetning for, men når tiden strakk til laget de også ting av mer ”utpreget engangskarakter” som de fortalte til Harriet Clayhills i 1958.

Kari Bing og Magne Stueland. Skål. Keramikk. Glasert. Eget verksted. Ca. 1960. (Foto: Mats Linder)

Ekteparet Bing Stueland laget både lavbrent keramikk og høybrent keramikk med chamotte. Keramikken ble ofte glasert i en eller to farger, og fuglen var et tilbakekommende motiv, både som dekor og som skulptur.


©Mats Linder / matslinder.no



Vipps: 527697 Kontonummer: 6105 06 71819


Kari Bing og Magne Stueland – signatur. (Foto: Mats Linder)