KAY BOJESENFORMGIVNING FOR FOLKET

Kay Bojesens elefant ble meget populær. (Foto: Bukowskis)

Den danske formgiveren og kunsthåndverkeren Kay Boysen er en av Skandinavias mest folkekjære. Hans dyr og leker i tre har skapt glede hos generasjoner barn og voksne.

Kay Bojesen (Foto: Rosendahl)

Kay Bojesen (1886–1958) ble født i København. Oppveksten var preget av velstand, lekenhet, kunstneriske impulser og samtaler. Som 17-åring ble han sendt i kjøpmannslære og i 1906 fikk han læreplass i en kjøpmannsforretning. Fordi han ikke trivdes med oppgavene ordnet faren læreplass hos gullsmeden Georg Jensen det samme året. Da Bojesen fikk sitt svennebrev i 1910 reiste han til Tyskland og fagskolen for edelmetall i Schwäbisch Gmund, og senere til Paris der han arbeidet som sølvsmed. Etter tre år kom han tilbake til København. Først arbeidet han som sølvsmedsvenn for A. Dragsted og senere Oscar Dahl.

Bojesens Grand Prix bestikk er hans mest kjente sølvdesign. (Foto: Bukowskis)

I 1919 kjøpte Bojesens far Oscar Dahls verksted. Sønnen ble kompanjong på betingelsen at han skulle drive det fornuftig og økonomisk forsvarlig. Det samme året giftet han seg med Erna Drøge-Møller. De kommende årene arbeidet Bojesen i Georg Jensens organiske, senjugend stil. Etter en tid gikk han lei og begynte lage sølvarbeider med glatte former. Fra 1928 ble formspråket mer nøkternt og han nærmet seg funksjonalismens tankegods.

Kay Bojesens brannbil i malt og lakkert bøk er harmonisk designet. (Foto: Bruun Rasmussen)

Samtidig som Bojesen arbeidet som sølvsmed laget han leker. De ble først vist på foreningen Dansk Arbejde´s utstilling i 1922. En dampveivals i malt tre var funksjonalistisk utformet og det flere år før funksjonalismen fikk sitt gjennombrudd i Skandinavia i 1930. Som flere andre produsenter startet Bojesen å produsere byggeklosser som barna kunne bruke til å lage egne konstruksjoner. Senere samarbeidet han med arkitekten Ole Wanscher om å lage byggesett som kunne settes sammen til velkjente bygninger. Først ut var noen Københavnerbygninger og senere utviklet de en Manhattan-serie. Det sistnevnte byggesettet var av mer realistisk art.

Bojesens lokomotiv og vogner er i største grad barn av funksjonalismen. (Foto: Bruun Rasmussen)

Meget populær ble Kay Bojesens jernbaner som han utviklet i 1930-årene. De var som byggeklossene konstruert over grunnformer som sylinder og kube. Et nyskapende arbeide var Forvandlingsbilen som besto av fire klosser og to par hjul. Med få grep var det mulig å konstruere fire varianter.

Kay Bojesens Pind kom på markedet i 1934. (Foto: Bukowskis)

Dyr var et gjennomgangstema i Kay Bojesens formgivningsunivers. Skammelhunden, en hund i tre på hjul, så dagens lys i 1932. Den var festet med snor slik at barna kunne trekke den etter seg. Gravhunden Pind kom på markedet i 1934. Den sjarmerende dachsen var rundere og elegantere i formuttrykket enn Skammelhunden. Det samme året ble en serie hester og sebraer lansert. De ble produsert i både lakkert og håndmalt utførelse etter teatermaleren Svend Johansens tegninger. Med noen leker fra landbruket med bønder og dyr nådde Bojesen ut til det brede lag.

Arbeidene for R. Wengeler er en mindre kjent side av Bojesens formgivervirksomhet. (Foto: Bruun Rasmussen)

Sammen med kurvmakeren R. Wengler i København produserte Kay Bojesen i tiden rundt 1938 dukkevogner, senger og taburetter i rimelig bambus. De var alle fint dimensjonert i myke, svungne former. Andre verdenskrig bød på en del utfordringer. Materialknappheten stanset nær all produksjon av både leker og sølvvarer. Som en protest mot nazistene og en hyllest til kongeriket og den danske nasjonalstat laget Bojesen i 1942 en serie med figurer fra Den Kongelige Livgarde. Foretakendet må vært svært dristig. Det samme året kom hans populære brannbil med syv brannmenn i malt tre.

Apen og elefanten er to av Bojesens aller mest kjente design. (Foto: Bruun Rasmussen)

Etter krigen laget Kay Bojesen noen av sine fineste leker. Hans mest kjente arbeide er en ape med lange armer. Ideen bak apen var da han skulle lage en knagge til en utstilling med barnemøbler. Meningen var barna skulle henge klærne på apens buete armer og føtter. Apen som kom i produksjon i 1951 ble straks en elsket leke. Populariteten førte til at apen ble ulovlig kopiert i mange land, som Sverige, Japan og USA.

Lundefuglen er formgitt av Kay Boyesen og malt etter Svend Johansens forslag. (Foto: Bukowskis)

I 1952 kom Bojesens småknubbete bjørn. Som apen har bjørnen bevegelige armer og bein. Den populære elefanten kom året etterpå og lundefuglen 1954. Sistnevnte har en kjegleformet kropp, utstående vinger og karakteristiske nebb. Den ble malt etter Svend Johansens forslag i svart og hvitt med nebb i rødt, gult og blått.

Kay Bojesens flodhest i eik er både leken og stram i uttrykket. (Foto: Bukowskis)

Bojesens flodhest (1955) har likheter med hans formspråk fra 1930-årene. Kroppen er kasseformet og med sylindriske bein. Hodet er typisk for flodhesten, med utstikkende ører og store tenner i nedre kjeveparti. Øvre kjeveparti er bevegelig, og Bojesen selv pleide å legge en penn i munnen, støttet bak tennene. Et av Kay Bojesens siste dyr var kaninen som kom i 1957.

I en periode produserte Steen & Strøm Møbelfabrikk på Lillehammer Bojesens arbeider. 


©Mats Linder / matslinder.no



Vipps: 527697 Kontonummer: 6105 06 71819