10 NORSKE STOLFAVORITTER

Hva er en god stol? Spør i vei og du får forskjellige svar. Hva er en pen stol? Du får antagelig like mange svar som på forrige spørsmål. Spør du meg får du forskjellig svar fra dag til dag.

Å sette opp en liste over 10 norske stolfavoritter er i utgangspunktet en tullete oppgave. Allikevel ønsker jeg å presentere noen stoler som på ulike måter beveger meg.

Hovedparten av stolene i innlegget er fra 1950/60-årene. Det skyldes helt enkelt at i denne perioden var det en ufattelig mangfold til sammenligning med senere tiår. Samtidig er det en periode som jeg er svak for.

Her er designere som Arne Halvorsen, Liv Tjønneland, Arnt Lande, Gerhard Berg, Sigurd Resell med flere. Med andre ord en god blanding av kjente og mindre kjente navn.



Arne Halvorsen. Modell: 2050 – Ocean. Produsert av P.I. Langlos Fabrikker. 1962. (Ukjent fotograf)

Min fascinasjon for Arne Halvorsens stol Ocean har vedvart lenge. Anledningen er det formstøpte setet. I kombinasjon med understellet i teak skaper det en fin kontrast mellom materialene. Dessverre er stolen omtrent umulig å oppdrive. Det skyldes helt enkelt at den formstøpte skumplasten for lengst har smuldret opp.


Liv Tjønneland. Modell: Rebo 40. Produsert av Møremøbler. Ca. 1984. (Foto: Fora Form)

Liv Tjønneland er en nok så ukjent interiørarkitekt. Hennes Rebo stolserie for Møremøbler har heller ikke befestet seg i designhistorien. Selv synes jeg den fortjener å bli gjenoppdaget. Rebo har en tydelig og avklart form som fungerer både i det private som det offentlige interiør.


Arne Hiorth. Modell: 103/80. Produsert av Hiorth og Østlyngen. 1953. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)

Arne Hiorth etablerte sammen med Leiv Østlyngen møbelfirmaet Hiorth og Østlyngen i 1930-årene. De produserte eget design, lisensproduserte Alvar Aaltos laminerte møbler og ikke minst Alf Stures modeller. Allikevel mener jeg at det er én stol i Hiorth og Østlyngens produksjon som overgår de alle, Arne Hiorths flatpakkestol i 103-serien. Hadde jeg vært møbelprodusent og vurdert en klassiker hadde denne stått øverst på listen.


Rolf Hesland ved Bruksbo Tegnekontor. Modell: Fox. Produsert ved Haug Snekkeri. 1958/1959. (Ukjent fotograf)

Rolf Heslands stoler kjennetegnes ofte av de skråstilte beina. En av hans mest kjente stoler er Fox for Haug Snekkeri. Sett med mine øyne oppleves den som veldig norsk. Det er noe med kombinasjonen myke og kantete former som er veldig sjarmerende. Men mest av alt, Fox har karakter.


Møre Designteam ved Svein Asbjørnsen og Jan Lade. Modell: Split Returner. Produsert av HÅG. 1983/84. (Foto: HÅG)

Skal man ta ut svingene så skal man gjøre det ordentlig. Hvis ikke så blir man ikke lagt merke til. Møre Designteam gjorde det til de grader da de tegnet Split Returner for HÅG. Form og fargesetting er barn av 1980-tallets postmodernisme. Blir man ikke glad av å se denne stolen kan man heller finne frem spaden.


Arnt Lande. Modell: Congo. Produsert av Stokke Fabrikker. Midten av 1950-årene. (Ukjent fotograf)

De fleste ting vi omgir oss med er farget av tiden de ble formgitt. Sånn er det også med Arnt Landes stol Congo for Stokke. Stolens svungne former er typisk for de amerikanske influensene som herjet i Europa i 1950-årene. Men stolen er allikevel et selvstendig arbeid med et tydelig uttrykk.


 

Gisle Carlsen. Modell: Kleppe-stolen. Produsert ved Kleppe Møbelfabrikk. (Foto: Blomqvist Nettauksjon)

Gisle Carlsen formga den første Kleppe-stolen i flatstål. En eksklusiv stol for de færreste. Da var det selvfølgelig mer hensiktsmessig å lage den i palisanderbeiset, laminert bøk. Stolens konstruksjon er sterk og frisvingerlignende, der forbein går videre i bakbein og rygg. Man kan selvfølgelig spørre seg hvorfor et så flott møbel gått i glemmeboken.


 

Olav Eldøy. Modell: Vatne 121. Opprinnelig produsert av Vatne Møbler, og senere Møremøbler. 1988. (Foto: Fora Form)

Olav Eldøys stol Vatne 121 for Vatne Møbler har røtter i 1930-årenes geometriske lekenhet og frekke materialkombinasjoner. Beinas nitti graders vinkel i forkrommet metall og buen i beiset tre er nærmest oppskriftsmessig i forhold til modernismens billedspråk. Sett i perspektiv er stolen en av få norske eksponenter fra tiden som besto prøven.


Sigurd Resell ved Rastad & Relling Tegnekontor. Modell: Sirkel. Opprinnelig produsert ved Gustav Bahus Eftf., og senere Møre Lenestolfabrikk. 1960. (Ukjent fotograf)

Er det en selvfølge at et pent møbel blir en storselger? Svaret er så definitivt nei. Sigurd Resells Sirkel ble opprinnelig produsert av Gustav Bahus Eftf., men etter kort tid overtok Møre Lenestolfabrikk stolen. Sirkel gikk snart ut av produksjon. Spørsmålet er om den var for ekstrem og for dyr for samtiden. Eller var det slik at Møre Lenestolfabrikk heller ønsket å satse på rimeligere kontraktsmøbler. Svaret får vi kanskje aldri. Vi kan heller ønske at noen tar tak i denne juvelen igjen.


Gerhard Berg. Prototype. Utført ved Stokke Fabrikker. 1961. (Ukjent fotograf)

Gerhard Berg har alltid vært opptatt av å synliggjøre det bærende og det bårne i stolens konstruksjon. Hans forbilde var blant andre dansken Finn Juhl. Det kommer tydelig frem i denne stolen der bein, armlene og vanger er i rette horisontaler og vertikaler. Dessverre ble denne stolen aldri satt i serieproduksjon. Jeg spør hvorfor…?


©Mats Linder / matslinder.no



Vipps: 527697 Kontonummer: 6105 06 71819