Inger Waage var i tre tiår en av landets mest produktive og innovative tegnere for den keramiske industrien. Hennes dekorer til kunstgods og serviser er blitt stående som viktige representanter fra Scandinavian Design-perioden.
Inger Waage (1923–1995) vokste opp i Stavanger i en middelklassefamilie. Som 17-åring tok hun korrespondansekurs i tegning. I 1942 fulgte Waage opp kurset med å studere et år ved Stavanger Tegneskole.
Midt under den tyske okkupasjonen begynte Inger Waage i 1943 på keramikklinjen ved Statens håndverks- og kunstindustriskole (SHKS) i Oslo. Der hadde hun Jens von der Lippe som lærer. Da Waage tok eksamen i 1946 valgte hun å flytte tilbake til Stavanger for å etablerte keramikkverksted. Etter Waage giftet seg med Lauritz Waage var det han som dreiet godset mens hun dekorerte og brente.
I 1953 ble Inger Waage ansatt som kunstnerisk leder ved den nyetablerte brukskunstavdelingen på Stavangerflint. Med god påbakning fra bedriftens administrerende direktør, Trygve Brekke, begynte hun det samme året tegne og utføre et stort antall dekorer til det som gikk under betegnelsen «kunstflint». I starten var Waage alene på brukskunstavdelingen, men etter hvert vokste den og fikk navnet I.W.-avdelingen.
Hennes arbeider ble vist allerede det første året på Foreningen Brukskunsts høstmønstring i Oslo, og anmeldt av Tias Eckhoff for tidsskriftet Bonytt. På slutten av 1950-tallet ble produksjonen av hennes kunstflintarbeider rasjonalisert. Formene ble forenklet og antallet penselstrøk redusert.
På tross av en rikelig produksjon av kunstflint var det som dekortegner til serviser Inger Waage for alvor ble kjent. Til Eystein Sandnes´ servise Utstein tegnet hun flere formsikre dekorer, deriblant Smørgås og Bambus (1958). Den sistnevnte ble også laget i ildfast gods – kalt Flamingo. Mesterkokken (ca. 1960) var en annen dekor som slo an, og som solgte godt i inn- og utland. Den ble brukt til både Sandnes´ og Kåre Berven Fjeldsaas former.
En relativt ukjent dekor var Good Morning (1961). Motivet var med svarte streker med piler og små prikker i tillegg til håndmalte sirkler i gult, grønt, blått og rødt. Good Morning ble til Utstein kaffeservise kombinert med den monokromt fargede dekoren Tutti Frutti. Både Good Morning og Tutti Frutti var gode eksempler på hvordan den nye tiden tillatte fri «mix and match» i de norske husholdningene.
I bølgen etter den første månelanding tegnet Inger Waage dekoren Apollo (1971) med astronauter i verdensrommet. En av i alt ti barneservisedekorer til Waage.
Aller mest kjent i inn- og utland er Inger Waage for suvenirmotivene hun tegnet til ulike norske og utenlandske byer. Hovedmotivet på disse suvenirartiklene var ofte byens severdigheter som kirken og havnen.
Stavangerflint produserte også et stort antall reklameartikler for bedrifter, hoteller og forretninger. Waage og Kari Nyquist (frilansdesigner for bedriften i perioden 1955-1980) tegnet flesteparten av reklamemotivene, som ofte var mer stilsikkert utført enn turistmotivene.
Etter en pause fra kunstflinten gjenopptok Inger Waage i 1971 produksjonen. Motivene skiller seg betraktelig fra den tidligere perioden. Oftest malte hun store blomster og blader i mørkeblått, transparent lilla, grønt og jordfarger. Sannsynligvis speilet både motiver og fargebruken Waage som til tider var preget av sykdom. Inger Waage sluttet som designer ved Stavangerflint i 1979.
Utdannelse:
1942/43 – Stavanger Tegneskole
1946 – Statens håndverks- og kunstindustriskole
©Mats Linder / matslinder.no
VIPPS: 527697 Kontonummer: 6105 06 71819