TONE VIGELANDUTSTILLING I DRONNING SONJA KUNSTSTALL

Tone Vigeland er et begrep. Hun er hele tiden på søken etter nye utfordringer. I Dronning Sonja KunstStall vises arbeider fra hele hennes 60-årige yrkeskarriere. Fra Slynge til Tvang.

Hva som er funksjonsgjenstand eller kunst er ikke alltid like enkelt å definere i Tone Vigelands arbeider. (Foto: Mats Linder)

Å bevege seg i rommet mellom kunsthåndverk og billedkunst er vanskelig. Estetikken overskygger gjerne budskapet, og kunsthåndverkeren er ofte alt for materialfokusert. Tone Vigeland derimot har klart denne vanskelige balansegangen.

Vigelands Slynge fra 1958 for PLUS er en norsk designklassiker. (Foto: Mats Linder)

Tone Vigeland begynte som smykkedesigner ved PLUS i 1958. Der fikk hun gjennombruddet med enkle smykker i stilretningen Scandinavian Design. Hennes innovative øresmykke Slynge bidro sterkt til å løfte henne frem i rampelyset.

Vigelands halssmykke er blitt til kunst. (Foto: Mats Linder)

I løpet av 1960-årene ble Vigelands uttrykk friere. Fra å ha laget smykker som «gjenstander» utviklet hun arbeider som ble en del av kroppen og dets bevegelser. Etter hvert kom det kunstneriske uttrykket i fremste rekke. Smykkene kunne heller bli utstilt som objekter, i stedet for funksjonsgjenstander. Overgangen fra smykkedesigner til kunstner har vært lang.

Sculpture I fra 1998-1999 er et særs sterkt arbeid. (Foto: Mats Linder)

I dag arbeider Tone Vigeland utelukkende med skulpturer. Den utstilte Sculpture I i bly og stål er et bølgelandskap som beveger seg ut fra hvor betrakteren står i rommet. Tynne metalltråder bærer de vertikale flatene i bly. Kontrasten til den tyske billedkunstneren Anselm Kiefers brutale Zweistromland i bly på Astrup Fearnley Museum er enorm.

Sculpture III fra 2006 fremkalte nærmest en religiøs opplevelse hos undertegnet. (Foto: Mats Linder)

Sculpture III er en meditativ tilstand av vertikale og horisontale metallstrenger. Igjen får vi kontakt med japanske undertoner der romforholdet vekselvis bytter plass. Utstillingens plassering fremkalte en nærmest religiøs opplevelse.

Sculpture I fra 2016 er fragilt og sterkt. (Foto: Mats Linder)

Tone Vigeland slutter aldri å være aktuell. Kompromissløst jakter hun etter utfordringer, går inn i nye rom og skaper innenfra. I 2017 arrangerte designmuseet Die Neue Sammlung den retrospektive utstillingen «Tone Vigeland. Jewelry – Object – Sculpture» i München. Utstillingen ble videreført til Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i ny form og nå Dronning Sonja KunstStall. Til utstillingen i Trondheim ble hun spurt av museumsdirektør Åshild Adsen om å lage et nytt verk. Nok så motvillig sa Vigeland ja til oppgaven. Installasjonen ble ferdig rett før åpningen i januar og fikk tittelen Tvang.

Utstillingen «Tone Vigeland. Smykker og skulptur» i Dronning Sonja KunstStall er åpen fra 21. september til 25. november. 


©Mats Linder / matslinder.no



Vipps: 527697 Kontonummer: 6105 06 71819


Mingelbilder fra åpningen 20. september 2018