Industridesigneren Bård Eker er grunnleggeren bak Eker Design. Firmaet er et av Skandinavias ledende innenfor industridesign. Eker Design jobber med høyteknologiske løsninger i kombinasjon med futuristisk formgivning. De har mottatt flere nasjonale og internasjonale priser.
Designeryrket kan ses på som et naturlig valg for Bård Eker (f. 1961). Moren Anna Greta Eker og faren Erling Christoffersen var smykkedesignere ved PLUS i Fredrikstad. Som 14-åring begynte Eker ved et lokalt arkitektkontor. Der arbeidet han frem til slutten av 1980-årene. Samtidig studerte han ingeniørfag ved Østfold Ingeniørhøgskole og senere til industridesigner ved Statens håndverks- og kunstindustriskole der Thorbjørn Rygh var instituttleder. Bård Eker studerte også design ved Pratt Institute i New York. I 1989 etablerte han Eker Design i Fredrikstad.
Bård Eker har alltid vært interessert i høy fart og spenning, noe som avspeiler seg i hans personlighet og virke. Som diplomoppgave i 1989 tegnet han en motorsykkel, og i 1992 fikk han produsert en motorsykkel i Sverige. Han har deltatt i det Norske Mesterskap i roadracing og i 2005 ble Bård Eker sammen med Steve Curtis verdensmester i offshore – båtsportens formel 1.
Da den lokale båtprodusenten Hydrolift gikk konkurs i 2002 kjøpte Bård Eker konkursboet. Eker Design som tidligere tegnet for bedriften overtok navnet og et par av båtformene. Eker følte at det fortsatt var et marked for hurtiggående båter. Siden overtakelsen har Eker Design og Hydrolift mottatt DOGA´s Merket for god design fem ganger, deriblant for C27 og SX-22. Den sistnevnte ble til som resultat av finanskrisen da markedet etterspurte rimeligere båter, men med de samme kvalitetene som tidligere modeller. Som liten produsent klarte Hydrolift en økonomisk snuoperasjonen uten å si opp ansatte. Samtidig kommersialiserte man bedriften.
I 2001 etablerte Bård Eker sammen med Jørn Eriksen projektorbedriften Projectiondesign. Bedriftens multimediaprojektorer ble produsert i Fredrikstad, og var blant de ledende på verdensmarkedet. Modell F1 ble tildelt Merket for god design 2002 og projektoren F3+ fikk den samme prisen i 2005. I løpet av kort tid ble Projectiondesign en suksessbedrift med stor lønnsomhet. Senere solgte Eker seg ut av Projectiondesign som i dag inngår i teknologiprodusenten Barcos bedriftsportefølje.
Da Bård Ekers selskap Eker Group ble storaksjonær i den svenske bilprodusenten Koenigsegg Automotive i 2005 begynte et nytt spennende avsnitt i firmaets historie. Eker Design har siden da tegnet alle modellene til noen av verdens raskeste serieproduserte biler.
Det som kjennetegner Koenigseggs sportsbiler er de aerodynamiske formene, det maskuline og nærmest aggressive uttrykket. Agera R (2013) er bygget i lettvekts karbonfiber og kevlar og med en motor på 1140 hestekrefter. Topphastigheten er rundt 440 km/h, og den er oppmålt til 0-300 km/h på 14,53 sekunder.
I 2009 var Bård Eker og Christian von Koenigsegg i forhandlinger med amerikanske General Motors om å overta den svenske bilprodusenten SAAB Automotive. Etter drøye halvåret strandet forhandlingene og SAAB ble solgt til kinesiske Geely. Sammen med snøbrøyteprodusenten Øveraasen utviklet Eker Design brøytebilene RS 400 og RSC 250 (2013). Der Øveraasen tidligere brukt karosseri i stål har Eker Design gått over til armert herdeplast, som er nærmest vedlikeholdsfritt.
EasyRoller2 er verdens første rullestol utført i 100% termoplast uten metalldeler. EasyRoller2 kan kjøres gjennom metalldetektorer uten problemer og til kroppsbad uten at rullestolen utsettes for ødeleggende korrosjon. I 2011 ble Eker Design tildelt den internasjonale designprisen Red Dot Award for EasyRoller2. I samarbeid med Stokke og K8 Industridesign har Eker Design utviklet barnevognen Stokke Xplory (2003). Den har for lengst blitt et internasjonalt, nyskapende merkeprodukt innenfor barnevognsegmentet. Samarbeidet med Stokke har også resultert i barnevognene Stokke Crusi og Stokke Scoot. For belysningsprodusenten Glamox har firmaet også produsert armaturer.
På tross av at Eker Design tegner for flere store nasjonale og internasjonale bedrifter har de fortsatt lokale og regionale oppdragsgivere. For varmtvannsberederprodusenten Høiax har de tegnet Titanium-serien og Heat Ex. Ovnsprodusenten Jøtul produserer den varmelagrende peisen FS 92 med peisomramming i lettbetong og olivinsand. Peisen Cube fra 2011 er med de mange sammensetningsmulighetene et produkt som kan skreddersys for hver enkelt kjøper.
I samarbeid med Loyds Industri har Eker Design utviklet et helt nytt kjøretøy for postlevering – Loyds Paxster. Kjøretøyet er registrert som moped, men fremstår som en bil i miniformat. Loyds Paxster ble tildelt både Hedersprisen for god design og Merket for god design 2013. Våren 2016 ble den første redningsskøyten P42 SAR overlevert til Redningsselskapet. Skøyten presterer i overkant av 45 knop.
Eker Design er å se på som et tverrfaglig kompetansesenter der man tegner både den ytre form og avanserte tekniske komponenter. Tegnekontorets sammensetning av medarbeidere besitter høy internasjonal kompetanse der industridesign og ingeniørkunst går hånd i hånd.
©Mats Linder / matslinder.no
Vipps: 527697