Interiørarkitekt og møbeldesigner Peter Opsvik revolusjonerte norsk møbelindustri med barnestolen Tripp Trapp. Den er uten sammenligning den mest solgte norske stolen gjennom tidene. Men han har også mange andre stoler på sin samvittighet.
Peter Opsvik (1939-2024) ble født i møbelbygda Stranda på Sunnmøre. I 1959-1963 studerte han på interiørklassen ved Bergens Kunsthåndverksskole. Som skoleoppgave laget han i 1961 sitt første møbel, en stol i laminert tre. I årene 1963-1964 var han elev ved Statens håndverks- og kunstindustriskole i Oslo, der han også tok diplomeksamen. I perioden 1965-1970 arbeidet Opsvik som designer for Tandbergs Radiofabrikk. Samtidig tok han oppdrag som møbeldesigner for Stokke og Bruksbo Tegnekontor.
I 1970 studerte Peter Opsvik ergonomi hos Ulrich Burandt ved Volkvangschule für Gestaltung i Essen. Det samme året etablerte han eget tegnekontor i Oslo. Året etterpå fikk han Møbelprodusentenes Landsforenings ettårige etterutdanningsstipend for møbeldesignere og interiørarkitekter.
I 1972 tegnet Opsvik barnestolen Tripp Trapp. Ideen til stolen fikk han da sønnen Tor på to år satt ved middagsbordet på en vanlig stol og nesten ikke klarte å nå opp til bordet. Opsvik funderte rundt hvordan det var mulig å få barn til å delta i familiens aktiviteter rundt middagsbordet på samme premisser som de voksne. Etter undersøkelser oppdaget han at albuen og nedre delen av ryggsøylen er omtrent på det samme nivå for småbarn som voksne. Han fant derfor ut at det var mulig å lage en stol med sete og fotplate som kunne reguleres alt ettersom barnet vokser.
Møbelprodusenten Stokke ble fascinert av Opsviks annerledestenkende nyskaping. Tripp Trapp kom i produksjon i 1972. Til å begynne med gikk salget nok så trått, men grunnet et TV-innslag på NRK i 1973 tok salget av. Tripp Trapp ble etter hvert den dominerende barnestolen i Norge. I 2016 passerte stolen mer enn 10 millioner solgte eksemplarer, og den er dermed Norges mest solgte stol.
Interessen for ergonomi, sittekultur og kroppens funksjoner var et tema som alt mer opptok Peter Opsviks tanker. Hans største målsetning har vært å tegne produkter som inspirerer mennesker til et variert sittende. På dette området har Opsvik vært en internasjonal foregangsperson.
I 1978 begynte Peter Opsvik å samarbeide med Hans Christian Mengshoel som gjorde studier rundt balansert sittende. Mengshoel registrerte konseptet Balans og samarbeidet med Opsvik, Svein Gusrud og Oddvin Rykkin om utvikling av forskjellige sittemøbler. Peter Opsvik tegnet i 1978 sittemøbelet Balans Variable, som i 1979 ble satt i produksjon av Stokke. Balans-konseptet ble først noe uglesett av andre norske produsenter og designere. Men da Balans fikk positive omtaler i utlandet var det flere norske bedrifter som ønsket å bli produsenter.
Sammen med kontormøbelprodusenten HÅG har Opsvik utviklet flere arbeids- og konferansestoler fra 1974 og utover. Den mest kjente er kontorstolen Capisco (1984) med salformet sete. Inspirasjon til stolen fikk Opsvik fra rytterens dynamiske stilling. Et av særtrekkene med Capisco er blant annet at denne innbyr til flere alternative sittestillinger. Deriblant kan man sitte speilvendt med magen mot stolryggen og allikevel drive med kontorarbeid grunnet ryggens åpne form. I løpet av årene har Capisco blitt videreutviklet ved flere anledninger, og i 2010 kom Capisco Puls på markedet.
Peter Opsvik har i tillegg til å formgi ukonvensjonelle, nyskapende stoler tegnet møbler som er i grenselandet mellom objektbasert kunst og funksjonsmøbler. Et eksempel er samarbeidet med tretønneprodusenten Kortgård Treindustri som fra 1984 produsert møbler i Cylindra-serien. I stedet for å produsere tønner foreslo Opsvik sylinderformer. Alle objektene tar utgangspunkt i sylinderen og typisk for Cylindra er den utstrakte bruken av menneskeelementer, både som hele figurer og i noen tilfeller kun som en hand. Etter Kortgård Treindustri gikk konkurs overtok Cylindra AS i 1989 produksjonen av Cylindra-serien.
Etter en reise i Mexico ble Opsvik inspirert av meksikanernes alternative stå- og sittestillinger, deriblant bruken av hengekøyer. Som resultat av dette utviklet han fra slutten av 1990-årene produktene «Swing» og «Reflex» som var ulike sitte- og liggeredskaper opphengt i stativ eller fra tak.
I tillegg til å tegne møbler var Peter Opsvik anerkjent jazzmusiker, men ikke minst var han genuint interessert i miljøspørsmål – spesielt veksthuseffekten. I år 2000 etablerte han og medlemmer av familien miljøstiftelsen The Minor Foundation. De ga 34 prosent av bedriften Peter Opsvik AS aksjer til stiftelsen som hvert år gir penger fra aksjeutbyttet til miljøprosjekter over hele verden.
På prisutdelingen av «Design i 100» på DOGA i 2017 ble Tripp Trapp tildelt førstepremien. Under en panelsamtale omtalte industridesigner Sven Ivar Dysthe stolen som «den lille himmelstige». En finere omtale har vel neppe en norsk stol fått.
Utdannelse:
1963 – Bergens Kunsthåndverkskole
1964 – Statens håndverks- og kunstindustriskole
Utmerkelser i utvalg:
1971 – Gullmedalje, Exempla, München
1981 – NOR-IN-prisen
1995 – Klassikerprisen for god design
2000 – Torsten och Wanja Söderbergs pris
2007 – Nordiska designpriset för formpressade möbler
2010 – iF product design award
2012 – Jacob-prisen
2014 – Red Dot – best of the best
©Mats Linder / matslinder.no