Når man driver med kulturformidling er det ofte folk stiller spørsmål om hva man mener om ditt og datt. Vedkommende ønsker bare en bitteliten uttalelse (i egen favør). Men det er vanligvis lett å lukte lunten.
Derfor forsøker jeg å være forsiktig med hva jeg sier, og til hvem. Så da jeg for et par dager siden fikk en melding fra Aktiv Eiendomsmegling på Lambertseter med bilder fra deres nyinnredede kontor så tenkte jeg både en og to ganger om det er noe jeg ønsker å videreformidle. Svaret ble — Ja det vil jeg.
Jeg tenker at en eiendomsmegler som innreder kontoret med norske designklassikere fra Bruksbo Tegnekontor vil noe mer. De kunne jo valgt å innrede med Eames, Jacobsen og Henningsen. Navn som er lett gjenkjennelige og som signaliserer status. I stedet velger de Torbjørn Afdal og Rolf Hesland.
Så hva tenker jeg? Jo jeg tenker i forskjellige retninger. Først så synes jeg at det er fantastisk at en kommersiell aktør som Aktiv Eiendomsmegling tør å gå utenfor boksen. De skaper et unikt kontormiljø, som hva jeg vet ikke finnes maken til her til lands. Hvis de samtidig snakker om norsk kvalitetsdesign til klientene sine tar de også et kulturansvar. At de også resirkulerer er et særs viktig signal tatt i betraktning at eiendomsmeglere lever av at folk kjøper og selger boliger. Noe som indirekte fører til økt forbruk da klientene gjerne kjøper nytt innbo ved hver flytt.
Hvis Aktiv Eiendomsmegling på Lambertseter kan få folk til å åpne opp øynene for gamle kvalitetsvarer i stedet for å kjøpe nytt så gjør de en viktig jobb. Sikkert andre eiendomsmeglere og bedrifter som kan følge deres eksempel. Skap en ny vri, et nytt konsept. Resirkuler mer.
©Mats Linder / matslinder.no