Designer, kunsthåndverker og billedkunstner Arne Lindaas var i hele sin yrkeskarriere særdeles allsidig. Han tegnet glass, porselen, tekstiler, illustrasjoner, bokomslag, intarsia, suvenirer, frimerker, leker og mye mer.
Inspirert av sin far, kunstmaler Waldemar Lindaas, fikk Arne Lindaas (1924-2011) tidlig opp interessen for tegning og maling. I 1943 begynte han som 19-åring ved Statens håndverks- og kunstindustriskole (SHKS). Der studerte han keramikk under Ingeborg von Hanno og Jens von der Lippe. Lindaas hospiterte også i gullsmedklassen under Jacob Prytz og i radérklassen under Chrix Dahl.
I 1949 hadde han sin første separatutstilling – på Kunstnerforbundet i Oslo. Det samme året ble han ansatt som designer ved Magnor, for øvrig bedriftens første designer. Der tegnet han i 1950 sin første designklassiker, en liten skål for sildeanretning i pressglass formet som en fisk. Skålen ble etter hvert så populær at den snart fikk mange etterligninger.
En annen av Lindaas bestselgere for Magnor var drammekaraffelen Husbond med initialene HB på korpus. Den ble tildelt Souvenirprisen i 1974. I tillegg til bruksglass tegnet han rikelig med kunstglass.
Sommeren 1952 ble Lindaas invitert som hospitant ved Den Kongelige Porcelainsfabrik i København. Han var en av de første norske designere som hospiterte ved bedriftens «stengodskjeller». Som læremestere hadde han Nils Thorsson og Kresten Bloch. Det samme året begynte han å arbeide for Porsgrunds Porselænsfabrik (PP).
Lindaas hadde blitt lagt merke til av PP allerede i 1948. Det året innbød bedriften til konkurranse blant keramikkavdelingens elever på SHKS. PP kjøpte inn to av Lindaas forslag – ”A” og ”Kvit innvendig”. Da han begynte på PP var han sammen med studiekameratene fra SHKS, Tias Eckhoff og Konrad Galaaen, den nye garde av brukskunstnere som skulle forandre bedriftens profil som hadde ligget i kunstnerisk dvale etter at Nora Gulbrandsen forlot bedriften 1946.
Til å begynne med hospiterte Lindaas ved blåmaleriet under ledelse av Hans Christiansen. Det første året tegnet han flere vaser. Noen av disse var formet som kjegleformede kvinneskikkelser, med håndmalt dekor i flytende blå og grå. Lindaas vesentligste arbeid for Porsgrund var et vell av dekorer laget til serviser og utstyr tegnet av de andre designerne. Mest kjent fra tiden ved PP var en fiskeformet fjøl. Den er nærmest å betrakte som allemannseie i mange norske hjem.
I 1958 etablerte forretningsmannen og Bonytt-gründer Per Tannum brukskunstnerkolonien PLUS i Gamlebyen, Fredrikstad. Der var Arne Lindaas kunstnerisk leder for organisasjonen og formann for PLUS brukskunstnerråd i 1958-59. I tillegg var han kunstnerisk leder for både intarsiaverkstedet og glasshytten. For glasshytten tegnet han flere former som røpet inspirasjon fra svensk og norsk 1700/1800-talls glasstradisjon. Da Lindaas sluttet ved PLUS i 1959 overtok Hermann Bongard som kunstnerisk leder.
Fra slutten av 1950-årene tegnet Arne Lindaas flere ryemønster for Sellgren & Co. Sellgren solgte garn og bunnmateriale sammen med mønster for teppeknyting hjemme. For øvrig en populær hobby på 1950/60-tallet. Sellgren-ryene ble på kort tid en salgssuksess. I 1966 ble disse og andre tekstiler utstilt på Kunstindustrimuseet i Oslo.
Arne Lindaas ble tildelt Merket for god design tre ganger og i 1966 fikk han Jacob-prisen.
Utdannelse:
1949 – Diplom, Statens håndverks- og kunstindustriskole
Utmerkelser i utvalg:
1965 – Merket for god design
1966 – Jacob-prisen
1969 – Merket for god design
©Mats Linder / matslinder.no
Vipps: 527697