Hermann Bongard var en av Norges mest allsidige og produktive designerne i 1950/60-årene. Bongards grafiske talent var synlig i alt fra kaffekopper, kunstglass og smijernsarbeider. Et av hans mest kjente arbeider er dekoren A la Carte for Figgjo.
Hermann Bongard (1921-1998) studerte ved Statens håndverks- og kunstindustriskole (SHKS) i perioden fra 1938 til 1941.
Etterpå arbeidet han som reklametegner ved Trekk Reklamebyrå (etablert av Arne Tjomsland). Der tegnet han ex libris og kunstnerisk utformede reklameillustrasjoner for tidsskriftet Bonytt.
I 1947 spurte Bongard sin tidligere lærer og glassdesigner Sverre Pettersen om muligheten for arbeid på Christiania Glasmagasin. På Glasmagasinet tegnet han først dekorer krystallglass, men etter hvert bruks- og kunstglass for Hadeland Glassverk.
I tiden rundt 1948 tegnet Bongard de første kunstglassene for Hadeland. Disse var eksperimenter, utført i nært samarbeid med mesterglassblåseren Johan Wilhelm Johansson. Hadelands ordinære kunstglassproduksjonen påbegynte dog først i 1950.
Bongards kunstglass var enkelt og mykt organisk formet med innslag av sterke farger. Dekoren var grafisk med luftbobler og streker som motivelementer. For den flattrykt vasen K-1023 ble han tildelt sølvmedalje på den 10. Triennale di Milano i 1954.
Blant hans bruksglass kan nevnes vinglasserviset Hermann (1952) og rødvinskaraffelen Decanter (1954). For Hermann ble han tildelt gullmedalje på Triennalen di Milano 1954. Mindre kjent er hans motiver til glassvinduer som ble laget som spesialbestillinger til bedrifter og organisasjoner. De ble vanligvis sandblåst og syremattet.
I 1955 begynte Hermann Bongard som frilans tegner. En av oppdragsgiverne var Figgjo (1957). Det første året tegnet han en serie sylindriske vaser. De ble stilsikkert dekorert med trær i et grafisk, nærmest nonfigurativt formspråk. Rundt 1959 formga Bongard serviset Vulcanus for bedriften. Det ble produsert i steingods på cordierittbasis i ildfast kvalitet og kunne brukes direkte fra komfyren til å dekke med på spisebordet. Serviset ble en stor salgssuksess – spesielt med Bongards dekor A la Carte.
I tiden rundt 1961 tegnet Bongard en rekke vaser med pyramiderelieff. Tematikken med pyramider hadde han for øvrig arbeidet med på Hadeland.
I 1956 vant Hermann Bongard en åpen konkurranse utlyst av Polaris Fabrikker. Polaris produserte senere flere av hans tegninger, deriblant bestikk og øser i stanset, rustfritt stål. De fikk stor utbredelse, noe som sannsynligvis skyldes den enkle tiltalende formen og ikke minst så var de rimelige i pris.
Det grafiske arbeidet som opptok ham ble videreført i flere logotyper som eksempelvis Mittet (1955), Vinmonopolet (1956) og Norway Designs (ca. 1957). For Vinmonopolet tegnet han også etiketter til flere flasker, deriblant Gilde Taffel der han også utformet flasken.
Hermann Bongard overtok rollen som kunstnerisk leder for brukskunstorganisasjonen PLUS etter Arne Lindaas i 1960. I tillegg til å ha ansvar for de ulike avdelingene på PLUS tegnet han for organisasjonen. Flere av PLUS verksteder ble utstyrt med hans skilt. Bongard tegnet motiver for stofftrykkverkstedet, smijernsarbeider, dreide treboller og møbler i flettet manilla – for å nevne noe.
I 1964 sluttet han som kunstnerisk leder for PLUS og fortsatte som frilans designer før han begynte som formgivningssjef for J.W. Cappelens Forlag i Oslo. Den jobben hadde han frem til 1968 da han ble ansatt som lærer ved Grafisk avdeling ved SHKS. En stilling Bongard for øvrig hadde til pensjon.
Som anerkjennelse for sitt arbeide som designer ble Hermann Bongard tildelt den skandinaviske designprisen Lunningprisen for 1957 og den norske Jacob-prisen i 1982.
Utdannelse:
1941 – Diplom, Statens håndverks- og kunstindustriskole
Utmerkelser i utvalg:
1954 – Gull- og sølvmedalje, Triennale di Milano
1956 – 1. premie, konkurranse utlyst av Polaris Fabrikker
1957 – Lunningprisen
1968 – Den Norske Bokkunstprisen
1982 – Jacob-prisen
©Mats Linder / matslinder.no
Vipps: 527697 Kontonummer: 6105 06 71819