Svenska Möbelfabrikerna, Bodafors var i perioden 1930 til 1970 toneangivende. På 1950/60-tallet produserte de kvalitetsmøbler for Sveriges voksende middelklasse – Medelsvensson.
I 1918 etablerte noen møbelsnekkere og treforedlere i det svenske fylket Småland møbelbedriften Svenska Möbelfabrikerna, Bodafors (SMF). Allerede året etterpå formidlet tekstilkunstneren Elsa Gullberg i Svenska Slöjdföreningen en møbelkonkurranse for SMF. Det resulterte i et viktig samarbeide med noen av tidens fremste formgivere – Carl Malmsten, Carl Hörvik, og Uno Åhrén.
Svenska Slöjdföreningens intensjon var å få bedrifter som Svenska Möbelfabrikerna til å produsere møbler og annet utstyr til overkommelige priser. I stedet så laget SMF den første tiden kostbare møblement tiltenkt hovedstadens overklasse. Eksempelvis Carl Malmstens møbelgruppe som han tegnet spesielt til en utstilling. Den kostet en årslønn for personer fra den lavere middelklasse.
Helt frem til 1930 produserte Svenska Möbelfabrikerna praktmøbler for det formuende mindretallet. Men det skjedde forandringer. I USA kom det store børskrakket (1929) som resulterte i en verdensomspennende økonomisk kollaps. Det førte til at det ble stilt spørsmål ved kapitalismens urettferdigheter. Sosialismen blomstret og sosiale velferdstiltak ble satt i stand. I USA førte det frem til ”The new deal”.
I Sverige ble den skjellsettende Stockholmsutställningen arrangert i 1930. Den fikk ringvirkninger i hele Nord-Europa for sin progressive arkitektur og nye innredningsidealer. På utstillingen deltok også Svenska Möbelfabrikerna med rimelige seriemøbler tegnet av blant andre Osvald Almqvist, Eskil Sundahl og Axel Larsson.
Axel Larsson fikk snart en særstilling ved Svenska Möbelfabrikerna. Viktig var hans seriemøbler i 800- og 900-serien som først lansertes som Rationella vardagsmöbler. Stolene i 900-serien var tuftet på tradisjonelle modeller i lakkert tre og med tidens motemateriale – flettet salgjord. Temaet ble senere videreført i den tidstypiske lenestolen 1207 der forbeina går opp i ryggen i en løpende bevegelse. 1027 ble for øvrig utstilt på Verdensutstillingen i New York (1939) da svensk design ble verdenskjent som Swedish Modern.
Sverige var nøytralt under Den andre verdenskrig og rustet til å bygge opp landets velferd. I tillegg var industrien godt forberedt til eksport. Sverige ble på kort tid et foregangsland – både politisk og industrielt. For å tilfredsstille etterspørselen tok man imot flyktinger fra mange europeiske land. Den nye arbeidskraften ble snart integrert i det sosialdemokratiske samfunnet.
Den svenske middelklassen med voksende konsum-makt satte selvfølgelig større krav til produsentene. Nå var det ikke bare om å produsere, men det var om å produsere kvalitet til en pris som var konkurransedyktig. Hos Svenska Möbelfabrikerna resulterte det i ytterligere rasjonaliseringer og man utviklet nye systemmøbler. Løpende bånd-prinsippet ble innført og man skaffet større produksjonslokaler og lager.
I tillegg ble flere formgivere tilknyttet SMF. Nevnes kan Carl-Axel Acking, Sven Engström, Gunnar Myrstrand, Folke Ohlsson og Bertil Fridhagen. Fridhagen ble snart kjent for sine kvalitetsmøbler som balanserte mellom det moderne og konservative formspråket. Det var med andre ord design som gikk hjem hos folket.
Bertil Fridhagen uttalte i en salgsbrosjyre: ”Gångna epoker har haft sina stilideal, som satt sin prägel också på heminredningen.”…”TV-apparaten har förvandlat det forna finrummet til vardagsrum i ordets egentliga bemärkelse: rummet för var dags familjära samvaro. Även detta har skapat nye anspråk på möbeltyper och möbelfunktioner.”
Noen av møbeltypene Fridhagen siktet til var seksjonsmøbler som fylte mange funksjoner – oppbevaring, TV, bokhylle, med mer. Her tilfredsstilte Svenska Möbelfabrikerna sine konsumenter med serier som Facett, Bonett og Variett.
I 1971 ble Svenska Möbelfabrikerna innfusjonert i Bra Bohag / Dux. I dag kan man ofte kjøpe brukte møbler fra SMF til svært gunstige priser. Unntaket er tidlige modeller tegnet av Uno Åhren, Gunnar Asplund, Axel Einar Hjorth og Carl Malmsten.
©Mats Linder / matslinder.no
Vipps: 527697 Kontonummer: 6105 06 71819