GLASS I SOLNEDGANG

Et par av de mest fargerike glasservisene i årene rundt 1970 var Pasvik og Ra. På grunn av likhetene er de vanskelig å skille fra hverandre. Heldigvis hjelper denne reklamen å vise til forskjellene.

Severin Brørby (Hadeland Glassverk)
Severin Brørby (Hadeland Glassverk)

Severin Brørby var en habil glassdesigner med sterk følelse for pregnante former og ukonvensjonelle fargesammensetninger. Da han kom til Hadeland Glassverk i 1956 hadde Arne Jon Jutrem og Willy Johansson allerede arbeidet noen år med å styrke Hadelands kunstneriske profil. Og de hadde lykkes godt. Med andre ord – Brørby kom til dekket bord.

1. RA OG PASVIK - HADELAND

Utover 1950/60-tallet tegnet Brørby en rekke bruksglasserier og kunstglass. Hans første kunstglassarbeide var for øvrig den spydformede vasen 7001 i etset glass. I sin enkelthet var den et bevis på Brørbys skulpturale kvaliteter.

2. RA OG PASVIK - HADELAND

I tiden rundt 1970 formga Severin Brørby den sofistikerte Pasvik og Ra (1971), som ble utført i fargekombinasjon gult og oransje. Ra, som er vanligst forekommende, kjennetegnes fremst av en oransje kantrand. Finest i de to seriene er Pasvik-bollene i syremattet glass med en rand og to rader med knopper i relieff. De er mer mer fargesterke og intense i uttrykket og passer godt inn under reklamens superlativer: ”Intens som en farvemettet solnedgang på Finnmarksvidda.”


©Mats Linder / matslinder.no