Et par av de mest fargerike glasservisene i årene rundt 1970 var Pasvik og Ra. På grunn av likhetene er de vanskelig å skille fra hverandre. Heldigvis hjelper denne reklamen å vise til forskjellene.
Severin Brørby var en habil glassdesigner med sterk følelse for pregnante former og ukonvensjonelle fargesammensetninger. Da han kom til Hadeland Glassverk i 1956 hadde Arne Jon Jutrem og Willy Johansson allerede arbeidet noen år med å styrke Hadelands kunstneriske profil. Og de hadde lykkes godt. Med andre ord – Brørby kom til dekket bord.
Utover 1950/60-tallet tegnet Brørby en rekke bruksglasserier og kunstglass. Hans første kunstglassarbeide var for øvrig den spydformede vasen 7001 i etset glass. I sin enkelthet var den et bevis på Brørbys skulpturale kvaliteter.
I tiden rundt 1970 formga Severin Brørby den sofistikerte Pasvik og Ra (1971), som ble utført i fargekombinasjon gult og oransje. Ra, som er vanligst forekommende, kjennetegnes fremst av en oransje kantrand. Finest i de to seriene er Pasvik-bollene i syremattet glass med en rand og to rader med knopper i relieff. De er mer mer fargesterke og intense i uttrykket og passer godt inn under reklamens superlativer: ”Intens som en farvemettet solnedgang på Finnmarksvidda.”
©Mats Linder / matslinder.no