Birger Dahl var i perioden 1950–1970 en av landets mest fremragende industridesignere. Hans formspråk er enkelt og oppfattes som selvfølgelig. Dahls arbeider for belysningsprodusenten Sønnico var med på å sette Norge på det internasjonale designkartet. Han styrket kompetansen innenfor industridesignerfaget – både som lærer og organisator.
I 1938 begynte Birger Dahl (1916-1998) ved Malerlinjen på Statens håndverks- og kunstindustriskole (SHKS), og fra 1941 ved Treavdelingen. Der var den internasjonalt, orienterte arkitekten Arne Korsmo avdelingsforstander. Korsmo som var påvirket av Bauhaus-skolens undervisning og formtenking var i studietiden en viktig inspirasjonskilde.
Da Korsmo levde i landsflyktighet i Sverige ble Dahl vikarierende avdelingsforstander (1943-–1945). På tross av krigens materialmangel gjennomførte skolen i 1943 en elevutstilling der man møblerte noen rom med elevenes arbeider. Til utstillingen utførte Dahl et spisestuemøblement i rødmalt bjerk med spisebordplate i naturfarget ask.
Birger Dahl ble ansatt som frilansdesigner for belysningsprodusenten Sønnico i 1945. En stilling han hadde frem til 1957. Til Foreningen Brukskunsts utstilling ”Kvalitetsarbeider” i 1946 utstilte Sønnico Dahls spisebordlampe i opalglass med metallskjerm og en konisk pendellampe i messing. Lampenes utforming var et første skritt i Dahls reduserte formspråk.
Etter hvert tegnet Birger Dahl armaturer mer tilpasset offentlige innredninger, og for et kresent publikum med øye for sofistikert design. Bordlampen S-30016 fra 1952 med skjerm i lakkert platealuminium og vippestang i messing er i sin utførelse nærmest en videreføring av japansk papirbrettekunst.
Et skritt videre i Dahls forenkling var pendellampen S-10053 fra 1954 – som regnes for å være hans hovedverk. Med sin svakt konisk, avrundede form og innsnevring mot toppen var det naturlig at lampen fikk klengenavnet Jenta. Begge lampene ble tildelt gullmedalje på Triennalen i Milano 1954.
På tross av at Birger Dahl fremst er kjent som belysningsdesigner tegnet han flere industridesignprodukter. Som ledd i gjenreisningsarbeidet etter okkupasjonsårene utlyste Vallø Tapetfabrikk sammen med Foreningen Brukskunst i 1946 en konkurranse om nye tapetmønstre. Dahl vant første premie med «Fast vegg». Den ble utført i sju fargevarianter, og inngikk i Vallø Tapetfabrikks kolleksjon – Norske Brukskunstnertapeter.
For Wilhelm Rosenwinge, og senere Trio Ving tegnet Birger Dahl flere formfullendte dørvridere. Modell 8363 med elegant formet tommelgrep ble i 1965 tildelt Merket for god design.
Lite kjent er bandyskøyten Dahl tegnet for Rosenwinge i 1972/73. Foremålet med bandyskøyten var å lage en billig og sterk modell for unge spillere. Fra 1963 produserte Slemmestad Fiberglass-fabrikk Dahls kjøkkenbenkbeslag med vaskekum og utslagsvask i glassfiberarmert akrylplast. Den ble utført i fem farger, deriblant pastellfarger som appellerte til yngre husmødre. Siemens Norge produserte flere av hans panel- og varmevifter, og for varmeviften VV5 fikk de Merket for god design (1966).
Birger Dahl har hatt stor betydning for utviklingen av Norske Interiørarkitekters og Møbeldesigneres Landsforening (NIL) og som overlærer ved SHKS.
I 1968 fikk Birger Dahl Jacob-prisen. Siden noen år tilbake produserer Northern lampene S-30016 og S-10053 – nå som Birdy og Dokka.
Utdannelse:
1944 – Diplom, Statens håndverks- og kunstindustriskole
Utmerkelser i utvalg:
1947 – 1. premie, Vallø Tapetfabrikk tapetmønsterkonkurranse
1949 – 1. premie, møbelkonkurranse til Formannskapets leseværelse, Oslo Rådhus (sammen med Bendt Winge)
1965 – Merket for god design
1966 – Merket for god design
1968 – Jacob-prisen
©Mats Linder / matslinder.no