Finn Juhl er å regne som en av etterkrigstidens mest anerkjente møbeldesignere. Eller skal vi si møbelkunstnere. Bo 71 er et av hans bidrag.
Midten av 1950-tallet. Interessen for skandinavisk design var blitt kjent som det nye – det store. En av de som fikk mest oppmerksomhet var den danske arkitekten og møbelformgiveren Finn Juhl. Hans internasjonale gjennombrudd kom med stolen Høvdingestolen – Chieftain chair som først ble vist på Københavns Snedkerlaugs utstilling i 1949.
En som tidlig fikk øynene for Juhl var direktøren for designavdelingen ved Museum of Modern Arts (MoMA) – Edgar Kaufmann. Han bad Juhl om å kuratere en av Good Design-utstillingene i 1951, som var et samarbeide mellom MoMA og varehuset Merchandise Mart i Chicago. Utstillingen viste seg å bli så vellykket at den det samme året ble satt opp på MoMA.
Interessen for Juhl ble utover 1950-tallet alt større, og han formga møbler for både innenlandske og utenlandske produsenter. I 1952 tegnet han sitt første arbeide for danske Bovirke. To år senere viste han på Triennale di Milano veggreolen Bo 71 og stolen Bo 62. For den sistnevnte fikk han utstillingens gullmedalje.
Bo 71 som ble formgitt i 1953 er konstruert over panelets vertikaler og skapene og hylleplanenes horisonttaler. I Bovirkes reklame fra tidsskriftet Dansk Kunsthaandværk (10-11/1954) fremstår veggreolen som et nøkternt, rasjonelt arbeide. Ikke helt på linje med Juhls mer kjente organiske stoler.
Men hva skal man si. Juhl er alltid Juhl.
©Mats Linder / matslinder.no