Keramiker og industridesigner Grete Rønnings arbeider kjennetegnes av stramme former i kombinasjon med stilsikre dekorer. Hennes servise Saturn kom på markedet i 1984 og er fortsatt i produksjon.
Grete Rønning (f. 1937) studerte på keramikkavdelingen ved Statens håndverks- og kunstindustriskole i årene fra 1954 til 1958. Der hadde hun Jens von der Lippe og Ingeborg von Hanno som lærere. Da Porsgrunds Porselænsfabrik utlyste en konkurranse ved keramikkavdelingen (1956) om å tegne mønster til Tias Eckhoffs middagsservise Hankø stakk hun av med førstepremien på 100 kroner.
Det samme året Grete Rønning sluttet på keramikkavdelingen begynte hun ved brukskunstsenteret PLUS sitt keramikkverksted. Der laget hun og studiekameraten Gro Simonsen egne arbeider og modeller etter verkstedets kunstneriske leder Rolf Hansen. Tiden på PLUS var nok så kaotisk den første tiden etter etableringen i 1958. Så i 1960 sluttet hun og begynte som formgiver ved Porsgrunds Porselænsfabrik.
Første tiden på Porsgrunds Porselænsfabrik tråkket hun og kollegaen Leif Helge Enger på verkstedet til Konrad Galaaen. De laget rustikk keramikk i chamotteleire og feltspatglasur, og utstilte sammen på Foreningen Brukskunst Høstmønstring (1962). Utover 1960-tallet tok Grete Rønning tak i oppgaver av mer designorientert karakter, særlig som dekoratør. I et intervju med Aftenposten i 1967 uttalte Rønning at hun var fasinert av jugendstilen, og at det var behov for mer glidende linjer ”efter alle disse årene med rette vinkler og firkanter.” Noen år senere tegnet hun serviset Marguerite med lekende, popinspirert blomsterdekor i flytende blått.
Nok så vesensforskjellig fra den freidige Marguerite var Rønnings Octavia som kom i 1977. Christiania Glasmagasin markedsførte serviset som ren og høyst moderne. Det som fremst kjennetegner Octavia er servisets kantete former. Asjetter, kanner, skåler og kopper er i stedet for runde med svake knekker. Octavia var takket den kantete formen særs egnet ulike grafiske dekorer. Elegant og tidstypisk for 1980-tallet var servisets strekdekor Pisa Sort og Pisa Rosa.
Til sammenligning var Rønnings dekor Blå Anemone fra 1978 mer et gjensyn med tyskøsterriksk senjugenddekor. På kaffekannen er de vertikale, grønne linjene det bærende elementet. Langs randen går et bånd med blomster og blader. Helhetsinntrykket er svært arkitektonisk og meget vellykket.
I 1984 kom Grete Rønnings servise Saturn på markedet. Karakteristisk er de repeterende sirkelformene og den ringformede relieffdekoren som illuderer planeten Saturn sine ringer. Serviset kommer med en rekke dekorer. Mest kjent er Ferdind Finnes dekor Citron i gult og med frukter og bær inspirert av middelhavskulturen. Samme år som Saturn ble lansert ble det tildelt prisen «Form 84» under Frankfurtermessen i 1984. For dekoren Platina fikk Rønning utmerkelsen Merket for god design.
Sammen med Ragnhild Wik, Sønke Mahler og Porsgrunds Designteam utformet Grete Rønning det klassiske proporsjonerte serviset Tid i benporselen. Stilistisk har det sine røtter i nyklassisismens formspråk fra århundreskiftet 17/1800. Som Saturn er det også utstyrt med en relieff randdekor. I dette tilfelle er inspirasjonen hentet fra snittet på en 64 år gammel eikestamme.
Grete Rønnings kunstnerskap preges av gjennomtenkte løsninger – både som formgiver og dekoratør. Det har resultert i at hun mottatt flere nasjonale og internasjonale utmerkelser. Deriblant gullmedalje ved den internasjonale keramikkutstillingen i Faenza (1965) og årets beste suvenir to ganger (1968 og 1972). Hun har også mottatt Merket for god design to ganger og Klassikerprisen for god design en gang.
©Mats Linder / matslinder.no