Studio Else & Paul arbeidet med skulpturale og ekspressive smykker. Fortrinnsvis i i sølv og bronse i slyngestøpeteknikk. Smykkene var rimelige og fikk stor utbredelse i Norge og utenlands.
Smykkedesignerne Else Berntsen Hughes (1938-2002) og Paul Hughes (1934-1981) traff hverandre i London på London County Central School of Arts and Crafts. Der studerte de til henholdsvis sølvarbeider og gullsmed.
I 1959 etablerte paret smykkeverkstedet Studio Else & Paul. Ved etableringen var de fast bestemt på at de ikke skulle arbeide i den skandinaviske formgivingens ånd. Else og Pauls mente disse smykkene var kjedelige og manglet spenning.
De var mer interessert i de tredimensjonale, skulpturale formene der luften i hulrom og mellomromsformer var minst like viktig som metallet. Hughes formidlet smykkets kontraster ved å behandle metallet med ulike overflatebehandlinger og teksturer.
Else og Pauls målsetning var å lage rimelige hverdagssmykker for et bredere publikum, heller enn eksklusive smykker for det privilegerte mindretall. For å oppnå dette målet gikk de til innkjøp av en mindre slyngestøpemaskin som de installerte på det lille verkstedet.
Parets originalmodeller ble først modellert i voks og deretter støpt i metall. De første årene var deres produksjon nok så begrenset, men i 1962 overtok de grossistfirmaet og gullsmedbedriften Hroar Prydz i Oslo. Fra dette tidspunktet produserte de serieproduserte smykker i større omfang.
Den kreative prosessen blomstret og de utviklet flere smykkekolleksjoner. Smykkene ble utført i gull, oksidert sølv og forgylt sølv. De forsølvete smykkene ble særlig populære da disse ikke oksiderte.
Den kanskje største kommersielle suksessen opplevde Studio Else & Paul i 1974 da de lanserte sin første smykkekolleksjon i bronse. En del av bronsesmykkene ble også legert slik at de lignet på rødt gull. Med sine nye bronsesmykker tok Else og Paul opp konkurransen med finske bronsesmykker, tegnet av blant annet Pentti Sarpaneva og Hannu Ikonen. Parets bronsesmykker ble eksportert til flere land – deriblant USA og Japan.
En mindre kjent side av Else og Paul Hughes produksjon er små metallskulpturer paret laget fra da de etablerte verkstedet. Disse skulpturene ble kalt bordsmykker.
Allerede på separatutstillingen på Forum i 1959 viste de flere små bordsmykker utført i platesølv, enkelt loddet sammen. Uttrykksmessig var de i 1930-tallets modernistiske og ekspressive, surrealistiske tradisjon. Annen halvdel av 1960-tallet antok bordsmykkene en mer ekspressiv karakter.
På utstillingen Norsk brukskunst 1971 på Maihaugen utstilte Else og Paul bordsmykket Omega i bronse og jern. I sin utførelse og form har den ikke noe som helst med smykker å gjøre. Derimot er Omega et tydelig brukskunstnerisk brudd der man blir stilt over spørsmålet – ”hva er brukskunst?”.
Utdannelse:
1951-55 – Mid. Essex Tecnical College and School of Art (Paul Hughes)
1955-58 – London County Central School of Arts and Crafts (Paul Hughes)
1956-58 – London County Central School of Arts and Crafts (Else Berntsen Hughes)
©Mats Linder / matslinder.no