GUSTAV GAUDERNACKEKSEPSJONELL GULLSMEDKUNST

Gustav Gaudernack. Kaffeservise. Utført ved David-Andersen. 1906-07. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)
Gustav Gaudernack.
Gustav Gaudernack.

Gustav Gaudernack var en fremragende gullsmed og designer. Hans produksjon var omfattende og formuttrykket varierte fra historismens nyrenessanse til bølgende art noveau. Gaudernacks Libelleskålen i sølv og emalje fra 1908 er å regne som et høydepunkt i norsk gullsmedkunst.

Gustav Gaudernack (1865–1914) ble født i den lille byen Binsdorf i daværende Østerrike (nå Bynovec, Tsjekkia). I 1880–1881 studerte han ved fagskolen for glass- og metallindustri i Steinschönau, og i 1881–1884 arbeidet han for et glassraffineri og lampefabrikk i den samme byen. 1885/86–87 studerte Gaudernack ved keramikkfagskolen i Tetschen. Samtidig var han ansatt som tegner hos Gustav Miller i Bodebach. På K. K. Technologisches Gewerbemuseum fikk han en bredspektret utdanning innen kunst og teknologi (1888–1891). I tiden rundt 1891 arbeidet Gaudernack som tegner for den verdenskjente glassprodusenten Lobmeyr i Wien.

Gustav Gaudernack. Kaffeservise. Utført ved David-Andersen. Ca. 1895. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)
Gustav Gaudernack. Kaffeservise. Utført ved David-Andersen. Ca. 1895. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)

I 1891 kom Gustav Gaudernack til Kristiania og begynte som formgiver ved Christiania Glasmagasin. Der tegnet han lamper for Høvik Verk og finere glass for Hadeland Glassverk. I 1892 ansattes Gaudernack som tegner ved gullsmedfirmaet David-Andersen. Etter at Henrik Lund sluttet som tegner ved firmaet i 1893 fikk Gaudernack hovedansvaret for mesteparten av David-Andersens produksjon.

Gustav Gaudernack. Vikingskip. Utført ved David-Andersen. Ca. 1900. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)
Gustav Gaudernack. Vikingskip. Utført ved David-Andersen. Ca. 1900. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)

De første årene var Gaudernacks formrepertoar påvirket av historismens nystiler som nyrenessanse og nyrokokko. I 1894 tegnet han sine første arbeider i sølv og emalje, som varierte fra små skjeer i tråd- og vindusemalje til store og kompliserte spesialbestillinger. Fra omkring 1895 tegnet Gaudernack i kunstretningen dragestil som var godt utbredt i norsk arkitektur og kunstindustri frem til begynnelsen av 1900-tallet.

Gustav Gaudernack. Smykkesett. Utført ved David-Andersen. Ca. 1910. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)
Gustav Gaudernack. Smykkesett. Utført ved David-Andersen. Ca. 1910. (Foto: Blomqvist Kunsthandel)

Den internasjonale jugendstilen fanget etter hvert Gustav Gaudernacks interesse. Vaser og skåler ble organisk utformet med innslag av dyr- og naturelementer. Til verdensutstillingen i St. Louis i 1904 tegnet han hele kolleksjonen til David-Andersens som ble tildelt Grand Prize.

Gustav Gaudernack. Libelleskålen. Utført ved David-Andersen. 1908. (Foto: Nasjonalmuseet)
Gustav Gaudernack. Libelleskålen. Utført ved David-Andersen. 1908. (Foto: Nasjonalmuseet)

I 1908 tegnet Gustav Gaudernack Libelleskålen. Et høydepunkt i norsk gullsmedkunst. Samme året spesialiserte han seg på speil- og maleremalje. Samtidig tegnet han en rekke filigranssmykker i nyempire stil.

Gustav Gaudernack. Brosje. Utført ved Gustav Gaudernack Fabrikk for Sølv-, Filigran- og Emaljevarer. Ca. 1914. (Foto: Mats Linder)
Gustav Gaudernack. Brosje. Utført ved Gustav Gaudernack Fabrikk for Sølv-, Filigran- og Emaljevarer. Ca. 1914. (Foto: Mats Linder)

1910 avla Gustav Gaudernack svenneprøve som gullsmed. Det samme året sluttet han ved David-Andersen og etablerte bedriften Gustav Gaudernack Fabrikk for Sølv-, Filigran- og Emaljevarer. Der tegnet han firmaets samtlige modeller. 1912 ble Gaudernack overlærer ved den nyetablerte gullsmedklassen på daværende Tegneskolen (SHKS) i Kristiania.

Reklame for Gustav Gaudernack Fabrikk for Sølv-, Filigran- og Emaljevarer.
Reklame for Gustav Gaudernack Fabrikk for Sølv-, Filigran- og Emaljevarer.

I 1914 deltok Gaudernack på Norges Jubileumsutstilling. Der fikk firmaet gullmedalje, som var utstillingens høyeste utmerkelse. Det samme året døde han etter en mislykket blindtarmoperasjon. Kona Anna Gaudernack overtok bedriften sammen med verkmester Olaf Lindrup som driftsbestyrer og sønnen Finn Gaudernack som tegner.


©Mats Linder / matslinder.no



BESTILL BØKER / ORDER BOOKS